Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

History as the Progress in the (Un)Consciousness of Freedom?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10394400" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10394400 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1163/9789004409712_014" target="_blank" >https://doi.org/10.1163/9789004409712_014</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1163/9789004409712_014" target="_blank" >10.1163/9789004409712_014</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    History as the Progress in the (Un)Consciousness of Freedom?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article deals with the Enlightenment conception of freedom as propounded by Kant and as re-interpreted by Hegel. Although for Kant, the source of normativity is practical reason as embodied in the categorical imperative and good will, Hegel contends that this criterion removes the essence of action from the world into a subjective intention. Against Kant, Hegel emphasizes that in focusing on the subjective side of action, we fail to understand that freedom is always realized in concert with others. In this sense, he emphasizes that there are social conditions that enable or disable free acting, and above all, one&apos;s freedom depends on the quantity of the freedom of others: The more there are free people, the more evolved the freedom is. As essennially plural, freedom is conditioned by an institutional framework, the &quot;syntax of objective thought.&quot; The author argues that due to this institutional dimension of freedom, the outcome of Hegel&apos;s philosophy is paradoxical. It is only as long as man is not free that he needs an explicit consciousness of freedom; once he or she finds himself or herself in a free society, i.e., in a society with institutionally secured basic freedoms, he need not maintain a vigilant sense of freedom.

  • Název v anglickém jazyce

    History as the Progress in the (Un)Consciousness of Freedom?

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with the Enlightenment conception of freedom as propounded by Kant and as re-interpreted by Hegel. Although for Kant, the source of normativity is practical reason as embodied in the categorical imperative and good will, Hegel contends that this criterion removes the essence of action from the world into a subjective intention. Against Kant, Hegel emphasizes that in focusing on the subjective side of action, we fail to understand that freedom is always realized in concert with others. In this sense, he emphasizes that there are social conditions that enable or disable free acting, and above all, one&apos;s freedom depends on the quantity of the freedom of others: The more there are free people, the more evolved the freedom is. As essennially plural, freedom is conditioned by an institutional framework, the &quot;syntax of objective thought.&quot; The author argues that due to this institutional dimension of freedom, the outcome of Hegel&apos;s philosophy is paradoxical. It is only as long as man is not free that he needs an explicit consciousness of freedom; once he or she finds himself or herself in a free society, i.e., in a society with institutionally secured basic freedoms, he need not maintain a vigilant sense of freedom.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Concepts of Normativity: Kant or Hegel?

  • ISBN

    978-90-04-40970-5

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    196-215

  • Počet stran knihy

    260

  • Název nakladatele

    Brill

  • Místo vydání

    Leiden

  • Kód UT WoS kapitoly