Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Koncovky -a a -u genitivu singuláru maskulin neživotných s ohledem na korpusový přístup ve výuce češtiny jako cizího jazyka

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10402688" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10402688 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=5xw3wdPItF" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=5xw3wdPItF</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Koncovky -a a -u genitivu singuláru maskulin neživotných s ohledem na korpusový přístup ve výuce češtiny jako cizího jazyka

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem této studie je nahlédnout problematiku konkurenčních koncovek -a a -u genitivu singuláru maskulin neživotných z úhlu pohledu jazykové výuky cizinců. Důraz je zde kladen na systematický popis distribuce konkurenčních genitivních koncovek -a a -u založený na korpusových metodách. V první fázi jsme podrobili analýze část žákovského korpusu zahrnující texty studentů se slovanským mateřským jazykem. Výsledky ukázaly, že studenti poměrně často zaměňují obě koncovky; nejčastěji docházelo k záměně správné koncovky -u za -a. V další fázi jsme prozkoumali konkurenci genitivních koncovek -a a -u v korpusu současné češtiny pomocí nástroje Morfio, jenž určil relevantní dvojice slov k další analýze. Získané dublety byly setříděny do tří kategorií: a) substantiva mající stejný etymologický původ i význam, b) substantiva mající stejný etymologický původ, avšak rozdílný význam a c) substantiva s neprůkaznou konkurencí genitivních koncovek. Takto systematizovaný seznam dvojic spolu s uvedenou proporcionální a absolutní frekvencí je zdrojem informací o tom, kterou koncovku je s ohledem na četnost výskytu vhodnější použít. Taková informace je pro studenty češtiny pro cizince důležitá, neboť jim umožňuje vybrat s dubletních tvarů tu koncovku, která je bližší aktuálnímu frekventovanému úzu. Na daném materiálu byla následně vypracována tři korpusová cvičení: dvě přímá cvičení, zaměřená na určení častější varianty, a jedno cvičení nepřímé, zohledňující sémantické rozdíly v použití jednotlivých koncovek.

  • Název v anglickém jazyce

    Endings -a and -u of genitive singular inanimate masculine nouns: a corpus approach to teaching Czech as a foreign language

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this study is the issue of competitive endings -a and -u of competitive genitive singular inanimate masculine nouns in the context of foreign language teaching. The emphasis is on a systematic description of genitive endings -a and -u using corpus methods. In the first step, we analysed the part of the learner corpus including texts of Slavic-speaking students. The results have shown that students quite often confuse both of these endings: the correct ending -u frequently substituted by -a. Next, we examined the competition of genitive endings within the corpus of contemporary Czech using the Morfio tool that identifies relevant word pairs for further analysis. The identified pairs were divided into three categories: a) nouns with the same etymological origin and meaning, b) nouns with the same etymological origin but different meaning, and c) nouns with inconclusive: competition of genitive endings. A systemised list of pairs, along with the proportional and absolute frequency given, is a source of information on the use of appropriate endings, with respect to frequency. The information is crucial for students of Czech as a foreign language in order to choose an appropriate variant with the ending that is closest to the current usage. Based on the analysed material, we proposed three model corpus exercises: two direct exercises for determining a more frequent variant, and one indirect exercise - taking into account semantic differences in the usage of particular endings.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics

  • ISSN

    1804-3240

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    11

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    39-57

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus