Hudební historie Laterny magiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10408774" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10408774 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=pH~fty53Zm" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=pH~fty53Zm</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hudební historie Laterny magiky
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá vztahem hudebních skladatelů k fenoménu Laterny magiky, proglematiky synchronizace hudební složky s filmem a multimediálním rozměrem Laterny magiky.
Název v anglickém jazyce
The Music History of Laterna Magika
Popis výsledku anglicky
In Laterna magika's sixty-year-old history, a long list of well-known composers collaborated on its performances representing a broad spectrum of approaches both in terms genre and style. Given its relation and connection to some older types of theatre stage forms containing music, the creative work for this institution could be generally categorised as theatre music, however, its constitutive usage of fi lm projection and related synchronization of music with fi lm picture, fi xed to a fi lm copy, also connects it with fi lm art. Th e resulting multi-media stage fi gure is (viewed from the perspective of music) mostly derived from the traditional forms such as ballet, opera, revue, musical comedy or scenic oratorio. In many cases, a strong inspiration by instruments of fi lm music expression can be followed. Th e beginnings of the artistic approach of Laterna magika's founders, Alfréd Radok and Josef Svoboda, could be found in their work at the 5th May Th eatre (Divadlo 5. května), where they coworked with the conductor and composer Václav Kašlík. While early performances of Laterna magika in the fi ft ies and sixties were based on the concepts of revue shows, from the seventies on, one can observe the shift towards dramatically integrated forms. Th ese eff orts culminated in the second half of the 1980s when noticeable inspirations by non-artifi cial music are observed in the musical approach. At the same time, a dramaturgical approach oriented towards increasing dance expression was asserted, brought even to the form of visually attractive ballet performances, which have prevailed from 1989 to the present day. From the 1970s, in relation to establishing cooperation with the sound master Ivo Špalj, one can also observe a considerable development of work with the sound component, strengthened with the introduction of innovative sound technologies. Among the specifi cs of the music work at Laterna magika, apart from the ones mentioned above, we can also include the exclusive use of reproduced sound, absence of a permanent musical ensemble, numerous uses of classical music (initially not intended for theatre purposes) or balancing the boundary between the worlds of artifi cial and popular music.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG16P02H005" target="_blank" >DG16P02H005: Laterna magika. Historie a současnost, dokumentace, uchování a zpřístupnění</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Iluminace
ISSN
0862-397X
e-ISSN
—
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
61-87
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85078290450