Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Eternity's Death in Modernity: A Case of Murder? Of Resurrection?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10410653" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10410653 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=cGVRKcH~v4" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=cGVRKcH~v4</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/09672559.2020.1766886" target="_blank" >10.1080/09672559.2020.1766886</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Eternity's Death in Modernity: A Case of Murder? Of Resurrection?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The death of God and the death of eternity stand at the portals of modernity. Hegel&apos;s Phenomenology of Spirit, which Alexandre Kojève called the modern counterpart to the Bible, concludes with the death of God. Despite Hegel having shown that everything, even God, has a time nucleus, at the level of &apos;Absolute Knowing&apos;, he takes eternity back into play, conceiving it as a structure of time, rather than a realm outside time. Thus, he wrenches a concept of eternity from time itself. Even though Hegel and Nietzsche are philosophical antipodes in many senses, we notice an ambivalent relation in Nietzsche&apos;s works towards eternity as well. Nietzsche, the author of Thus Spoke Zarathustra, the other &apos;anti-Bible&apos; of modernity, proclaims eternity to be dead, while at the same time conceiving of an eternal recurrence, that of a dynamic eternity. First, it is argued that for both, eternity is essentially related to action and deed. Second, both highlight the importance of the past in reaching an adequate understanding of time and with it of eternity. Consequently, it is argued that modernity does not offer a vision of the future but a vibrant and often painful consciousness of the past. Postmodernity, conceived of as a version of modernity, is precisely the time in which the consciousness that we will inevitably relive our past is particularly pronounced, as witnessed on the social, cultural, even ecological level.

  • Název v anglickém jazyce

    Eternity's Death in Modernity: A Case of Murder? Of Resurrection?

  • Popis výsledku anglicky

    The death of God and the death of eternity stand at the portals of modernity. Hegel&apos;s Phenomenology of Spirit, which Alexandre Kojève called the modern counterpart to the Bible, concludes with the death of God. Despite Hegel having shown that everything, even God, has a time nucleus, at the level of &apos;Absolute Knowing&apos;, he takes eternity back into play, conceiving it as a structure of time, rather than a realm outside time. Thus, he wrenches a concept of eternity from time itself. Even though Hegel and Nietzsche are philosophical antipodes in many senses, we notice an ambivalent relation in Nietzsche&apos;s works towards eternity as well. Nietzsche, the author of Thus Spoke Zarathustra, the other &apos;anti-Bible&apos; of modernity, proclaims eternity to be dead, while at the same time conceiving of an eternal recurrence, that of a dynamic eternity. First, it is argued that for both, eternity is essentially related to action and deed. Second, both highlight the importance of the past in reaching an adequate understanding of time and with it of eternity. Consequently, it is argued that modernity does not offer a vision of the future but a vibrant and often painful consciousness of the past. Postmodernity, conceived of as a version of modernity, is precisely the time in which the consciousness that we will inevitably relive our past is particularly pronounced, as witnessed on the social, cultural, even ecological level.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Philosophical Studies

  • ISSN

    0967-2559

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    28

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    452-469

  • Kód UT WoS článku

    000540129200001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85086020594