Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"Jsem na tebe alergická." Hegel a Lévinas o vztahu k druhému

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10401503" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10401503 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    "Jsem na tebe alergická." Hegel a Lévinas o vztahu k druhému

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Je Hegel Lévinasovou antitezí? Autorka ukazuje, že Lévinas i Hegel se sice liší ve svém pojetí bytí, vztahu k druhému a dějin, ale sdílejí význačné východiska. V první řadě usilují oba o to, aby unikli subjektivismu svých předchůdců. Zatímco Lévinas usiluje o vymanění se z Husserlovy filosofie, Hegel se osvobozuje od Fichtova subjektivního idealismu. Oba myslitelé hledají nové stanovisko a shodně zdůrazňují, že vědomí je pro ně touhou, což je stěžejní pro jejich koncepci vztahu k druhému. Dále se však oba myslitelé rozcházejí. Zatímco Hegel zdůrazňuje, že podmínkou uskutečnění je zakoušená reciprocita, Lévinas staví do popředí závislost vědomí na druhých, dokonce jejich podrobení druhými. Navzdory tomuto důrazu na hierarchii se však Lévinas nechce vzdát Hegerova pojmu symetrických vztahů, které jsou konstitutivní pro společnost a stát.

  • Název v anglickém jazyce

    I Am Allergic to You. Hegel and Lévinas on the Relation to the Other

  • Popis výsledku anglicky

    Hegel as an unambiguous contrast to Lévinas? The chapter by Tereza Matějčková shows that even though Levinas and Hegel differ as to their conception of being, the relation to the other, and history, they share some important starting points. Most crucially, both look for ways to escape the subjectivism of their predecessor. While Levinas wants to evade Husserl&apos;s philosophy, Hegel attempts to break away from Fichte&apos;s subjectivist idealism. Both thinkers seek a new point of departure in emphasizing that consciousness is a form of desire. Conceiving consciousness as desire means for both that it is an essential trait of consciousness to reach out for the outer and the other. It shall not be denied that in other regards, the thinkers differ essentially, primarily in their conception of the type of relation to the other. While Hegel emphasizes that to be able to become real, the consciousness must experience reciprocity, for Levinas, consciousness&apos; insight into his or her dependence on others, even subservience to others, is essential. Yet it needs to be noted that despite this emphasis on hierarchy, Levinas does not want to disparage Hegel&apos;s concept of symmetrical relations that are constitutive of a free society and state.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Lévinas v konfrontaci

  • ISBN

    978-80-7298-268-4

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    36-53

  • Počet stran knihy

    278

  • Název nakladatele

    OIKOYMENH

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly