Význam hudby při utváření etnické identity v kontextu afroamerické zkušenosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10418035" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10418035 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=7q.Z5nwr7s" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=7q.Z5nwr7s</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Význam hudby při utváření etnické identity v kontextu afroamerické zkušenosti
Popis výsledku v původním jazyce
Hlavním cílem tohoto příspěvku je zamyslet se nad vzájemnou provázaností mezi hudbou coby lidskou univerzálií zastávající v daných kulturách nejrůznější funkce a mající odlišné významy a identitou - individuální i kolektivní, která může být skrze hudbu utvářena, zachovávána či přeměňována. Součástí kolektivní identity je identita etnická odrážející sounáležitost s konkrétní etnickou skupinou. Na příkladu Afroameričanů se pokusím nastínit, v čem spočívá hlavní role hudby v kontextu historického vývoje jejich etnické identity. Jako teoretické východisko nabídnu přehled hlavních myšlenek a poznatků předních etnomuzikologů, jako byli Alan P. Merriam, John Blacking, Timothy Rice či Thomas Turino, které budu dále reflektovat v souvislosti s etnickou identitou Afroameričanů, přičemž zohledním nejen fakta z literárních pramenů, ale také výsledky vlastního pozorování a výzkumu. Touto studií bych chtěla přispět do významné, byť u nás poněkud opomíjené, oblasti výzkumu hudby a identity a zároveň, ve světle soudobých událostí, poodhalit zajímavé souvislosti z bohaté afroamerické kulturně-hudební historie.
Název v anglickém jazyce
The importance of music in the formation of ethnic identity in the context of the African American experience
Popis výsledku anglicky
The main objective of this paper is to consider the interconnectedness of music having different meanings in different cultures and identity, both individual and collective, which can be constructed, preserved and transformed through music. Part of collective identity is an ethnic identity that reflects belonging to a particular ethnic group. Using the example of African Americans, I try to outline the fundamental role of music in the context of the historical development of their ethnic identity. As a theoretical basis, I present an overview of the main ideas and findings of leading ethnomusicologists, such as Alan P. Merriam, John Blacking, Timothy Rice and Thomas Turino. Their perspectives on music and identity are further reflected in relation to ethnic identity of African Americans considering not only facts from literary sources but results of my own observations and field work as well. With this study, I would like to contribute to an important, albeit somewhat neglected, field of research in music and identity and at the same time, in the light of contemporary events, to reveal interesting facts from the rich African-American cultural and musical history.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Muzikologické fórum
ISSN
1805-3866
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
95-104
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—