Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Concept of the Game in the Novel "The Slynx" by Tatyana Tolstaya

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10418418" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10418418 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=0ew7YxcZZC" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=0ew7YxcZZC</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    ruština

  • Název v původním jazyce

    Princip igry v romane Tatjany Tolstoj "Kys"

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V state rassmatrivaetsja problematika koncepta igry v postmodernističeskom romane ((Kys}} Tatjany Tolstoj. Rabota predstavljaet soboj popytku analiza tipologii igry v tekste romana, krome togo, podnimaetsja vopros o roli i značenii intertekstualnosti dlja vosprijatija postmodernističeskogo teksta čitatelem. V kačestve osnovnych koncepcij igry v state rassmatrivaetsja realizacija v romane trech principov. Vo-pervych, eto igra teksta, kak svobodnaja igra zapuščennogo mechanizma, blagodarja iznačalnoj zarjažennosti teksta na igru, ona poroždaetsja sopoloženiem dvuch osnovnych idejno-stilističeskich formacij i aktivnym proniknoveniem intertekstualnych vkraplenij v tekst (skrytyj dialogizm jazykovych struktur, igra associativnych polej sovetskich / russkich realij i igra v perevod meždu dvumja upomjanutymi formacijami). Vo-vtorych, eto razygryvanie znakov, t.e. jazykovaja igra v širokom smysle slova, igra avtora, kak skriptora, s čitatelem (mnogočislennye jazykovye igry, osnovannye na ugadyvanii, dodumyvanii raznych aspektov nominacij, dopolnenii ili prosto igre slov i smyslov). I, nakonec, igra s pravilami igry, prisutstvujuščaja kak predloženie vernutsja v punkt načala teksta / osnovnoj igry, načat novyj vitok spirali, sozdat novyj variant igrovogo prostranstva (igra kak producirovanija novizny posredstvom cikličnosti i beskonečnoj povtorjaemosti).

  • Název v anglickém jazyce

    The Concept of the Game in the Novel "The Slynx" by Tatyana Tolstaya

  • Popis výsledku anglicky

    The paper is concerned with the issue of the concept of the game in the Russian postmodern novel &quot;The Slynx&quot; by Tatyana Tolstaya. The article gives an analysis of the typology of the games in the text. Besides this, it deals with the problem of Intertextuality in postmodern text and its impact on the reader. The article considers the implementation of three principles in the novel as the main concepts of the game. First of all, play of the text, as a free play of a running mechanism, initiated thanks to the initial charge of the text for the game. It is generated by the juxtaposition of the two basic ideological and stylistic formations and the active penetration of intertextual inclusions into the text (hidden dialogism of linguistic structures, the game of associative fields of Soviet / Russian realities and the game of translation between the two mentioned formations). Secondly, it is the playing of signs, namely language game in the broadest sense of the word, game of the author, as a scriptor, with the reader (numerous language games based on guessing, thinking out various aspects of nominations, supplementing or simply playing of words and meanings). And, finally, the game with the rules of the game, which is present as a proposal to return to the point of the beginning of the text / main game, start a new round of the spiral, create a new version of the playing space (play as the production of novelty through cyclicity and endless repetition).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Opera Slavica

  • ISSN

    1211-7676

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2020

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    43-58

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus