Wittgenstein and Die Meistersinger: The Aesthetic Road to a Sceptical Solution of the Sceptical Paradox
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10419052" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10419052 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=JxgPNE9ZoJ" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=JxgPNE9ZoJ</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.33134/eeja.28" target="_blank" >10.33134/eeja.28</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Wittgenstein and Die Meistersinger: The Aesthetic Road to a Sceptical Solution of the Sceptical Paradox
Popis výsledku v původním jazyce
Starting with Wittgenstein's remark about his allegedly frequent visits to the performance of Wagner's Die Meistersinger von Nurnberg, the paper presents Wagner's opera - being explicitly an opera about rules and rule-following - as a possible stimulus for the later Wittgenstein's thinking about language. Besides Wittgenstein's systematic interest in parallels between music and language, the paper draws on the choice of terminology (such as the comparison of rules to rails) and on Wittgenstein's own examples of rule-following. More speculatively, the phrasing as well as the solution to what Kripke called Wittgenstein's sceptical paradox is used as a point of comparison that brings Wittgenstein's aesthetic innuendos closer not only to mainstream philosophy of language, but due to the antithetical structure of Kripke's argument, also to the broader philosophical and aesthetic tradition of German idealism.
Název v anglickém jazyce
Wittgenstein and Die Meistersinger: The Aesthetic Road to a Sceptical Solution of the Sceptical Paradox
Popis výsledku anglicky
Starting with Wittgenstein's remark about his allegedly frequent visits to the performance of Wagner's Die Meistersinger von Nurnberg, the paper presents Wagner's opera - being explicitly an opera about rules and rule-following - as a possible stimulus for the later Wittgenstein's thinking about language. Besides Wittgenstein's systematic interest in parallels between music and language, the paper draws on the choice of terminology (such as the comparison of rules to rails) and on Wittgenstein's own examples of rule-following. More speculatively, the phrasing as well as the solution to what Kripke called Wittgenstein's sceptical paradox is used as a point of comparison that brings Wittgenstein's aesthetic innuendos closer not only to mainstream philosophy of language, but due to the antithetical structure of Kripke's argument, also to the broader philosophical and aesthetic tradition of German idealism.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Estetika
ISSN
0014-1291
e-ISSN
—
Svazek periodika
57
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
44-63
Kód UT WoS článku
000571110800005
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85090586097