Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Do Archivists Dream of Electric Horses?: Digital Kříženecký, Static Electricity, and the Quadruple Logic of Indexicality

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10422862" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10422862 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=DwU8hFGSLK" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=DwU8hFGSLK</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/2040350X.2020.1845007" target="_blank" >10.1080/2040350X.2020.1845007</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Do Archivists Dream of Electric Horses?: Digital Kříženecký, Static Electricity, and the Quadruple Logic of Indexicality

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The indexicality of film, generally understood as a connection between the object of reality and its photographic reproduction, remains a defining concept that distinguishes what cinema was and whether it persists in the digital age. Notably, the concept allows us to examine the ontological and aesthetic status of the digitised films from the analogue past. Nevertheless, the variety of material phenomena that appear in such artefacts requires us to reconsider the (f)actors that constitute indexicality. The aim of this paper is to discern a specific indexical logic in the digitised films of the Czech cinema pioneer Jan Kříženecký. While the digitised films benefit from 4K image quality, their material deformations were not retouched but made more visible. These deformations include static electricity marks, which not only signify the original event of shooting the film but also intervene into the formation of figures in the represented world. Kříženecký&apos;s short actuality The First Day of the Spring Races of Prague (1908) will highlight how such intrusive presence of a technological actor brings the quadruple logic of indexicality - torn between representation and materiality, and between trace and deixis - into play, and how it can be prolonged into a specific theoretical and aesthetic thinking.

  • Název v anglickém jazyce

    Do Archivists Dream of Electric Horses?: Digital Kříženecký, Static Electricity, and the Quadruple Logic of Indexicality

  • Popis výsledku anglicky

    The indexicality of film, generally understood as a connection between the object of reality and its photographic reproduction, remains a defining concept that distinguishes what cinema was and whether it persists in the digital age. Notably, the concept allows us to examine the ontological and aesthetic status of the digitised films from the analogue past. Nevertheless, the variety of material phenomena that appear in such artefacts requires us to reconsider the (f)actors that constitute indexicality. The aim of this paper is to discern a specific indexical logic in the digitised films of the Czech cinema pioneer Jan Kříženecký. While the digitised films benefit from 4K image quality, their material deformations were not retouched but made more visible. These deformations include static electricity marks, which not only signify the original event of shooting the film but also intervene into the formation of figures in the represented world. Kříženecký&apos;s short actuality The First Day of the Spring Races of Prague (1908) will highlight how such intrusive presence of a technological actor brings the quadruple logic of indexicality - torn between representation and materiality, and between trace and deixis - into play, and how it can be prolonged into a specific theoretical and aesthetic thinking.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studies in Eastern European Cinema

  • ISSN

    2040-350X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    90-111

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85097023851