Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Souběžnost protikladů. Maréesova obrazová mytologie a její interpreti Wölfflin, Rintelen a Worringer

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10423094" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10423094 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Souběžnost protikladů. Maréesova obrazová mytologie a její interpreti Wölfflin, Rintelen a Worringer

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na první pohled (zdánlivě) paradoxní vztah archaičnosti a modernosti patří k signaturám moderny již od pokusů o estetiku „nové mytologie“ v romantismu. V příspěvku půjde o hermeneutiku konfrontace archaického a moderního, uměleckého a estetického statutu mýtu v moderně, tradice a inovace na konkrétním příkladu: na interpretaci „elementárního projevu bytí“ v díle Hanse von Maréese (1837-1887) z pera historika umění Friedricha Rintelena (1881-1926). Rintelen, náležející jako Hans Jantzen nebo Wilhelm Worringer ke generaci expresionistů, vzbudil v uměnovědě své doby velkou pozornost monografií Giotto und die Giottoapokryphen (1912), kterou se rázem stal jednou z nejrenomovanějších osobností oboru. V roce 1914, ve svých třiatřiceti letech, převzal jako nástupce Heinricha Wölfflina a jako dědic katedry Jacoba Burckhardta prominentní profesuru dějin umění na univerzitě v Basileji, kde se 1925 stal také ředitelem Muzea umění (Kunstmuseum Basel). Kniha o Giottovi by – slovy Rintelenova žáka Theodora Hetzera – nemohla vzniknout, kdyby Rintelen „nestál uprostřed moderního umění“. Tato souběžnost protikladů je umělecko-estetickým principem Rintelenova nazírání a chápání umění a uměleckého tvoření, jež nachází svůj pregnantní výraz právě v jeho pojednání z roku 1909 o díle Hanse von Maréese, který hledal rovnováhu mezi základními myšlenkami antiky a moderností, a který si vytvořil svůj osobitý (moderní) mýtus „trhačů pomerančů“ jako obrazovou metaforu opravdového umělce. Nakonec spojuje Maréese a Rintelena také osudová láska k Itálii, kde oba našli také místo svého posledního odpočinku.

  • Název v anglickém jazyce

    Parallelism of Opposites. The Pictorial Mythology of Hans von Marées and Its Interpreters: Wölfflin, Rintelen and Worringer

  • Popis výsledku anglicky

    At first sight the (seemingly) paradoxical relation between archaicity and modernity has been a distinctive feature of modernism since the attempts at aesthetics of &quot;new mythology&quot; during the Romantic era. The essay is a confrontation between the archaic and the modern, the artistic and the aesthetic status of myth in modernism, tradition and innovation in the work of the painter Hans von Marées (1837-1887) as analyzed by the art historians Heinrich Wölfflin, Wilhelm Worringer and above all Friedrich Rintelen (1881-1926). These prominent figures in the early-twentieth-century art history wrote about Marées as early as the 1910s (in conection with his retrospectiveexhibitions). Rintelen who belonged to the expressionist generation just as Hans Jantzen and Wilhelm Worringer attracted wide attention with his monograph Giotto und die Giot-toapokryphen (1912) and thus achieved great renown in his field. In 1914 at the age of thirty-three he suc-ceeded Heinrich Wölfflin to the prominent Chair of Art History, Jacob Burckhardt&apos;s heritage, at the Uni-versity of Basel. Rintelen - and Worringer, too - viewed art and artistic production in principle as a set of parallel contrasts. In 1909 he articulated his artistic-aesthetic credo aptly in his treatise on Hans von Marées&apos;s work. This painter sought balance between the fundamental ideas of classical antiquity and mo-dernity. He developed his own particular (modern) myth of &quot;orange pickers&quot; as a visual metaphor of a real artist.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Umění a evoluce. Sborník pro Jindřicha Vybírala / Art and Evolution - A Festschrift for Jindřich Vybíral

  • ISBN

    978-80-88308-14-0

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    207-216

  • Počet stran knihy

    384

  • Název nakladatele

    Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly