Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Socialistický akt. Marxismus a teorie fotografie šedesátých let

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10423332" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10423332 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3hwyLmBv5~" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3hwyLmBv5~</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Socialistický akt. Marxismus a teorie fotografie šedesátých let

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Po roce 1948 byla v socialistickém Československu vizualizace nahého ženského těla zakázána. Podle oficiálního pojetí byl akt chápán jako &quot;buržoazní&quot; a &quot;dekadentní&quot;, přispívající k vykořisťování žen-socialistických občanů. Po roce 1956 byl akt rehabilitován. Nejdříve v oblasti malby, grafiky a sochy a postupně i ve fotografii, jež byla dobově problematická svou vázaností na realitu. Zde se akt začal postupně prosazovat koncem padesátých let, až se z něho stal nejčastěji reprodukovaný žánr na stranách československých fotografických časopisů let šedesátých. Tento vývoj byl doprovázen četnou diskuzí o možnosti vizualizace obnaženého ženského těla. Doboví teoretici se na marxistických základech snažili o formulaci specifického, ženy nevykořisťujícího &quot;socialistického aktu&quot;, který se měl odlišovat od aktu, vznikajícího v západních kapitalistických zemích. Článek rozebírá příspěvky do dobové diskuze od jednotlivých teoretiků (Miloslava Kubeše, Ludvíka Barana, Jána Šmoka, Václava Zykmunda), které se zabývaly formulací aktu na teoretické i praktické úrovni. Zároveň zařadí tento druh myšlení a kritiky do mezinárodního kontextu (ve srovnání s o deset let později formulovanou feministickou kritikou), a to jak jeho progresivní stranu (marxistickou kritiku vizualizace nahého ženského těla jako předmětu ekonomické směny), tak návaznost na tradiční uvažování o aktu (zobrazení nahého ženského těla spojené s normativitou a ideálními proporcemi).

  • Název v anglickém jazyce

    The Socialist Nude. Marxism and Photography Theory in the 1960s

  • Popis výsledku anglicky

    After 1948, the visualization of naked female body was banned in socialist Czechoslovakia. According to the authorities, the female nude was inherently understood as &quot;bourgeois&quot; and &quot;decadent&quot;, contributing to the exploitation of women. As a result of &quot;thaw&quot;, the nude was allowed again, first in fine arts (sculpture, painting, graphics), later in the field of photography. Since then, interest in the nude has grown so much that the visualization of naked female body became the most common motif in Czechoslovak photography magazines during the 1960s. This development was accompanied by numerous discussions about how to visualize the female body in the conditions of a socialist society. Contemporary theorists sought to formulate, on a Marxist basis, a specific, non-exploitative &quot;socialist nude&quot; which was to be distinguished from the nude emerging in Western capitalist countries. This article will analyse the contributions to the period discussion from photography theorists (Miloslav Kubeš, Ludvík Baran, Ján Šmok, Václav Zykmund), who dealt with the formulation of the nude on a theoretical and practical level. At the same time, it will place these theoretical concepts in the international context, both its progressive side (Marxist critique of the female nude as an object of market exchange) and its conservative, traditional thinking about the form of nude based on normativity and ideal proportions.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny

  • ISSN

    1802-8918

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    29

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    60

  • Strana od-do

    88-147

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus