Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Piktorialismus a naturalistická fotografie: Podobnosti a rozdílnosti přístupů k fotografii ve druhé polovině 19. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F23%3A43970351" target="_blank" >RIV/49777513:23330/23:43970351 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Piktorialismus a naturalistická fotografie: Podobnosti a rozdílnosti přístupů k fotografii ve druhé polovině 19. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se věnuje porovnání vlivných fotografických směrů druhé poloviny a konce 19. století – piktorialismu a naturalistické fotografii a jejich teoretické reflexi v dílech představitelů obou přístupů – Henryho Peach Robinsona a Petera Henryho Emersona.Fotografii byl v počátcích jejího vzniku přisuzován pouze dokumentární charakter, nikoli však umělecký. Piktorialismus tak vznikl jako hnutí, jež umělecký status fotografie obhajovalo. Piktorialisté se snažili fotografii ve své tvorbě přiblížit výtvarnému umění (především malbě) pomocí různých fotografických technik, zejména kombinovaných tisků a retuše. Zapojovali se rovněž do diskuzí o legitimitě umělecké fotografie – jako např. Henry P. Robinson, fotograf a teoretik fotografie, jenž shrnuje své myšlenky v knize Pictorial Effect in Photography.V reakci na piktorialismus vznikl směr zvaný naturalistická fotografie, jehož stoupenci naopak zastávali názor, že fotografie může vzbuzovat umělecký dojem i bez napodobování malířství. Podle nich má fotografie reflektovat skutečnou povahu světa, což ji samo o sobě činí uměním i bez dalších zásahů. Naturalisté se vyhýbali dodatečným úpravám fotografií, neboť byli přesvědčeni, že fotografie by měla zobrazovat svět v jeho skutečné podobě, nikoli prostřednictvím „klamů“ aranžovaných scén a fotomontáží. Peter H. Emerson, jenž je považován za zakladatele naturalistické fotografie, obhajuje své postoje v knize Naturalistic Photography for Students of Art.Cílem předloženého příspěvku je představení a srovnání teoretických přístupů a tvorby obou uvedených autorů s ohledem na historický kontext a vývoj uměleckých směrů ve druhé polovině 19. století. Zmíněné přístupy, jakkoli jsou ve svém pojetí odlišné, ztotožňují se ve svém záměru – tedy usilují o etablování fotografie jakožto umělecké formy.

  • Název v anglickém jazyce

    Pictorialism and naturalistic photography: Similarities and differences in approaches to photography in the second half of the 19th century

  • Popis výsledku anglicky

    The article is devoted to the comparison of influential photographic trends of the second half and end of the 19th century - pictorialism and naturalistic photography and their theoretical reflection in the works of representatives of both approaches - Henry Peach Robinson and Peter Henry Emerson.At the beginning of its creation, photography was attributed only a documentary character, but not an artistic one. Pictorialism thus arose as a movement that defended the artistic status of photography. Pictorialists tried to bring photography closer to fine art (primarily painting) in their work using various photographic techniques, especially combined prints and retouching. They also engaged in discussions about the legitimacy of artistic photography - such as Henry P. Robinson, a photographer and theorist of photography, who summarizes his ideas in the book Pictorial Effect in Photography.In response to pictorialism, a trend called naturalistic photography arose, whose followers, on the other hand, held the opinion that photography can create an artistic impression even without imitating painting. According to them, photography should reflect the true nature of the world, which in itself makes it art even without other interventions. Naturalists avoided post-editing photographs, believing that photography should depict the world as it really is, not through the &quot;illusions&quot; of staged scenes and photomontages. Peter H. Emerson, who is considered the founder of naturalistic photography, defends his position in the book Naturalistic Photography for Students of Art.The aim of the presented contribution is to present and compare the theoretical approaches and work of both mentioned authors with regard to the historical context and the development of artistic trends in the second half of the 19th century. The mentioned approaches, as different as they are in their concept, are identical in their intention - that is, they strive to establish photography as an art form.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů