Příspěvek na konferenci: Piktorialismus a naturalistická fotografie v kontextu diskuse o uměleckém statusu fotografie ve 2. pol. 19. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F24%3A43973269" target="_blank" >RIV/49777513:23330/24:43973269 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Příspěvek na konferenci: Piktorialismus a naturalistická fotografie v kontextu diskuse o uměleckém statusu fotografie ve 2. pol. 19. století
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaný příspěvek se zabývá porovnáním vlivných fotografických směrů druhé poloviny a konce 19. století – piktorialismu a naturalistické fotografie a jejich teoretické reflexi v dílech představitelů obou přístupů – Henryho Peach Robinsona a Petera Henryho Emersona. Fotografie byla od počátku svého vzniku kritiky považována za pouhý „záznam skutečnosti“ a nebyl jí přiznáván umělecký status. Piktorialismus tak vznikl v reakci na tyto kritické ohlasy a jeho stoupenci legitimitu umělecké fotografie obhajovali. Za vzor považovali výtvarné umění, jemuž by se fotografie měla přiblížit. Ve své tvorbě usilovali o připodobnění fotografie výtvarnému dílu (především malbě) a k tomuto účelu využívali různé techniky, jako např. tzv. kombinovaný tisk. Prací s touto technikou se proslavil Henry P. Robinson, fotograf, který je považován za zakladatele piktorialismu. Své myšlenky Robinson shrnuje ve své knize Pictorial Effect in Photography, jež bude v tomto příspěvku reflektována. Ve druhé části příspěvku bude zaměřena pozornost na směr zvaný naturalistická fotografie, jenž vznikl v reakci na piktorialismus. Stoupenci naturalistické fotografie věřili, že fotografie může být akceptována jako umělecká forma, aniž by napodobovala výtvarné umění. Naopak by se od něj měla co nejvíce odlišovat, neboť dle jejich názoru může jako umění obstát sama o sobě i jako pouhý záznam skutečnosti. Tyto argumenty formuluje Peter H. Emerson, zakladatel naturalistické fotografie, ve své knize Naturalistic Photography for Students of Art. Cílem předloženého příspěvku je srovnání obou protichůdných přístupů k fotografii ve druhé polovině 19. století a představení tvorby uvedených autorů v kontextu diskuse o legitimitě umělecké fotografie.Název akcePerspektivy myšleníMísto konáníPrahaDatum zahájení12.09.2024Datum ukončení14.09.2024
Název v anglickém jazyce
Paper presented at the conference: Pictorialism and Naturalistic Photography in the Context of the Debate on the Artistic Status of Photography in the Second Half of the 19th Century
Popis výsledku anglicky
The presented contribution deals with a comparison of the influential photographic trends of the second half and end of the 19th century - pictorialism and naturalistic photography and their theoretical reflection in the works of representatives of both approaches - Henry Peach Robinson and Peter Henry Emerson. Since its inception, photography has been regarded by critics as a mere "record of reality" and has not been accorded artistic status. Pictorialism thus arose in response to these critical responses, and its followers defended the legitimacy of artistic photography. They considered fine art to be a model, which photography should approach. In their work, they strove to liken photography to a work of art (mainly painting) and for this purpose used various techniques, such as so-called combined printing. Henry P. Robinson, a photographer who is considered the founder of pictorialism, became famous for working with this technique. Robinson summarizes his ideas in his book Pictorial Effect in Photography, which will be reflected in this post. In the second part of the contribution, attention will be focused on the direction called naturalistic photography, which arose in response to pictorialism. Proponents of naturalistic photography believed that photography could be accepted as an art form without imitating fine art. On the contrary, it should differ from it as much as possible, because in their opinion it can stand as art on its own even as a mere record of reality. These arguments are formulated by Peter H. Emerson, the founder of naturalistic photography, in his book Naturalistic Photography for Students of Art. The aim of the presented contribution is to compare both opposing approaches to photography in the second half of the 19th century and to present the work of the mentioned authors in the context of the discussion about the legitimacy of artistic photography.The title of the event Perspectives of ThinkingVenue: PragueStart date 09/12/2024End date 09/14/2024
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů