Příspěvek na konfernci: Naturalistická fotografie jako zlomový bod v úvahách o uměleckosti fotografie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F24%3A43973270" target="_blank" >RIV/49777513:23330/24:43973270 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Příspěvek na konfernci: Naturalistická fotografie jako zlomový bod v úvahách o uměleckosti fotografie
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaný příspěvek představuje směr zvaný naturalistická fotografie, jenž se objevil v 80. letech 19. století. Vznikl jako nesouhlasná reakce na tehdy populární piktorialismus v pojetí anglického fotografa Henryho Peach Robinsona v kontextu diskuse o legitimitě umělecké fotografie, která přetrvávala od počátku jejího vzniku. Zakladatelem naturalistické fotografie je Peter Henry Emerson, jenž byl přesvědčen, že fotografie by měla být považována za uměleckou formu, ovšem na rozdíl od piktorialistů zastává názor, že by tak neměla činit prostřednictvím nápodoby výtvarného umění. Naopak by se od něj měla co nejvíce odlišovat, neboť je na schopna zobrazovat svět tak, jak jej vidí lidské oko a právě díky tomu může sama o sobě obstát jako umělecká forma. Emerson upřednostňuje minimální zásahy do fotografie a Robinsonovi vytýká jejich nadužívání a zobrazování světa pomocí klamavých fotomontáží. Naturalistická fotografie v podání Emersona značně narušovala tehdejší představu o umělecké fotografii. Hlavní motivací jeho oponenta v diskusi Robinsona a jeho stoupenců bylo dokázat, že fotografie není jen pouhým záznamem reality, jak tvrdili kritici odmítající jí přiznat umělecký status. Emerson však přichází s názorem, že fotografie může být pouhým zachycením reality, ale i toto by mělo být považováno za umění, což bylo v této době kontroverzní tvrzení, které si nicméně našlo mnoho zastánců a později dalo za vznik dalším fotografickým směrům. Cílem tohoto příspěvku je představení naturalistické fotografie v pojetí P. H. Emersona jakožto přelomového momentu v diskusi o uměleckosti fotografie a s tím související proměny uvažování o fotografii coby uměleckém výrazovém prostředku.Název akceUDALOSŤ ako diskontinuita, nastávanie, ruptúraMísto konáníPrešovDatum zahájení15.10.2024Datum ukončení16.10.2024
Název v anglickém jazyce
Paper presented at the conference: Naturalistic Photography as a Turning Point in Reflections on the Artisticity of Photography
Popis výsledku anglicky
The presented contribution represents a trend called naturalistic photography, which appeared in the 1880s. It arose as a disapproving reaction to the then-popular pictorialism in the conception of the English photographer Henry Peach Robinson, in the context of the debate about the legitimacy of artistic photography, which had persisted since its inception. The founder of naturalistic photography is Peter Henry Emerson, who was convinced that photography should be considered an art form, but unlike the pictorialists, he held the view that it should not do so by imitating fine art. On the contrary, it should differ from it as much as possible, because it is able to depict the world as it is seen by the human eye, and it is precisely because of this that it can stand on its own as an art form. Emerson favors minimal interventions in photography and criticizes Robinson for overusing them and depicting the world with deceptive photomontages. Emerson's naturalistic photography significantly disrupted the idea of artistic photography at the time. The main motivation of his opponent in the discussion of Robinson and his followers was to prove that the photograph is not just a record of reality, as claimed by critics refusing to grant it the status of art. However, Emerson comes up with the opinion that photography can be a mere capture of reality, but this too should be considered art, which was a controversial statement at the time, but which nevertheless found many supporters and later gave birth to other photographic trends. The aim of this contribution is to present naturalistic photography in P. H. Emerson's concept as a turning point in the discussion about the artistry of photography and the related change in thinking about photography as a means of artistic expression.Action name EVENT such as discontinuity, occurrence, ruptureVenue PrešovStart date 15/10/2024
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů