Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Prosody facilitates memory recall in l1 but not in l2 in highly proficient listeners

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10424234" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10424234 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=jzEyL7Q8uo" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=jzEyL7Q8uo</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1017/S0272263119000433" target="_blank" >10.1017/S0272263119000433</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Prosody facilitates memory recall in l1 but not in l2 in highly proficient listeners

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Prosody is crucial for language comprehension because it highlights underlying structures. This study explores whether prosody facilitates memory recall to the same extent in L1 and L2, and whether memory recall is poorer in L2 or whether language-specific differences can mitigate L2 processing difficulties. Nineteen Greek learners of English, and a monolingual English baseline, repeated three-digit chunks with and without prosodic cues in L1 and L2. Prosody was a major facilitator of memory recall only in L1 despite the high proficiency of learners. This indicates that L2 mastery of prosody perception is hard to attain, mirroring production studies. However, when prosodic boundary cues were absent, memory recall in L2 was comparable to L1. This demonstrates that language-specific differences can attenuate more general processing difficulties in L2. This study is the first to demonstrate differences in prosodic processing in L1 and L2 resulting in poorer memory recall in L2.

  • Název v anglickém jazyce

    Prosody facilitates memory recall in l1 but not in l2 in highly proficient listeners

  • Popis výsledku anglicky

    Prosody is crucial for language comprehension because it highlights underlying structures. This study explores whether prosody facilitates memory recall to the same extent in L1 and L2, and whether memory recall is poorer in L2 or whether language-specific differences can mitigate L2 processing difficulties. Nineteen Greek learners of English, and a monolingual English baseline, repeated three-digit chunks with and without prosodic cues in L1 and L2. Prosody was a major facilitator of memory recall only in L1 despite the high proficiency of learners. This indicates that L2 mastery of prosody perception is hard to attain, mirroring production studies. However, when prosodic boundary cues were absent, memory recall in L2 was comparable to L1. This demonstrates that language-specific differences can attenuate more general processing difficulties in L2. This study is the first to demonstrate differences in prosodic processing in L1 and L2 resulting in poorer memory recall in L2.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studies in Second Language Acquisition

  • ISSN

    0272-2631

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    42

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    223-238

  • Kód UT WoS článku

    000514167300009

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85071932010