Prosody facilitates memory recall in l1 but not in l2 in highly proficient listeners
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10424234" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10424234 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=jzEyL7Q8uo" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=jzEyL7Q8uo</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1017/S0272263119000433" target="_blank" >10.1017/S0272263119000433</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Prosody facilitates memory recall in l1 but not in l2 in highly proficient listeners
Popis výsledku v původním jazyce
Prosody is crucial for language comprehension because it highlights underlying structures. This study explores whether prosody facilitates memory recall to the same extent in L1 and L2, and whether memory recall is poorer in L2 or whether language-specific differences can mitigate L2 processing difficulties. Nineteen Greek learners of English, and a monolingual English baseline, repeated three-digit chunks with and without prosodic cues in L1 and L2. Prosody was a major facilitator of memory recall only in L1 despite the high proficiency of learners. This indicates that L2 mastery of prosody perception is hard to attain, mirroring production studies. However, when prosodic boundary cues were absent, memory recall in L2 was comparable to L1. This demonstrates that language-specific differences can attenuate more general processing difficulties in L2. This study is the first to demonstrate differences in prosodic processing in L1 and L2 resulting in poorer memory recall in L2.
Název v anglickém jazyce
Prosody facilitates memory recall in l1 but not in l2 in highly proficient listeners
Popis výsledku anglicky
Prosody is crucial for language comprehension because it highlights underlying structures. This study explores whether prosody facilitates memory recall to the same extent in L1 and L2, and whether memory recall is poorer in L2 or whether language-specific differences can mitigate L2 processing difficulties. Nineteen Greek learners of English, and a monolingual English baseline, repeated three-digit chunks with and without prosodic cues in L1 and L2. Prosody was a major facilitator of memory recall only in L1 despite the high proficiency of learners. This indicates that L2 mastery of prosody perception is hard to attain, mirroring production studies. However, when prosodic boundary cues were absent, memory recall in L2 was comparable to L1. This demonstrates that language-specific differences can attenuate more general processing difficulties in L2. This study is the first to demonstrate differences in prosodic processing in L1 and L2 resulting in poorer memory recall in L2.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studies in Second Language Acquisition
ISSN
0272-2631
e-ISSN
—
Svazek periodika
42
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
223-238
Kód UT WoS článku
000514167300009
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85071932010