Pátá kniha Aeneidy v antické centonové poezii, III: Cento Probae a Ausoniovo Cento nuptialis
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10425694" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10425694 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EVytNlba_j" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EVytNlba_j</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pátá kniha Aeneidy v antické centonové poezii, III: Cento Probae a Ausoniovo Cento nuptialis
Popis výsledku v původním jazyce
Třetí část studie rozebírá pasáže se silnou vazbou na pátou knihu Aeneidy ve dvou básních ze 4. století: tzv. "Cento Probae" Faltonie Betitie Proby a "Cento nuptialis" Decima Magna Ausonia. V Probině díle se takové pasáže vztahují zejména k Ježíšovým významným činům (Poslední večeře, chůze po vodě), při nichž jeho učedníci hrají roli (víceméně bezmocného) přihlížejícího publika. Naproti tomu Ausonius používá strategii opakujících se odkazů na pátou knihu Aeneidy, která vrcholí v závěrečné části nazvané "Imminutio", v níž roli diváků (v tomto případě poměrně voyeuristických) hrají sami čtenáři. Tato část je parodickou odpovědí na Probin hermeutický program hledání křesťanských významů ve Vergiliově díle. Všechny tři části studie ukazují, že koncepty peformance a pohledu se v souvislosti s pátou knihou Aeneidy vyskytují poměrně pravidelně. Lze proto formulovat hypotézu, že autoři těchto centonů, jejich čtenáři a možná i pozdněantičtí Římané obecně vnímali tuto tematickou vrstvu v rámci této knihy jako klíčovou.
Název v anglickém jazyce
Aeneid V and the Ancient Cento Poetry, III: Cento Probae and Ausonius'Cento nuptialis
Popis výsledku anglicky
The third part of the study analyses passages with strong ties to the Aeneid V in two late fourth century poems: the so-called Cento Probae by Faltonia Betitia Proba and Cento Nuptialis by Decimus Magnus Ausonius. In Proba's work, the passages mainly relate to notable deeds of Jesus Christ (the Last Supper, walking on the water) while his disciples play the role of a (largely powerless) audience. Ausonius, in contrast, uses a strategy of recurring references to the Aeneid V, culminating in the final part entitled Imminutio in which the role of the audience (rather voyeuristic in this case) is assumed by the readers themselves. This passage, the article claims, is a parodic response to Proba's hermeneutic programme of finding Christian meanings in Vergil's work. All three parts of the study support the proposition that the concepts of performance and gaze are regularly employed in relation to the intertextual links to Aeneid V. A hypothesis can therefore be formulated that cento authors, readers, and perhaps even late-ancient Romans in general, perceived this thematic layer as dominant within the book.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Listy filologické / Folia Philologica
ISSN
0024-4457
e-ISSN
—
Svazek periodika
143
Číslo periodika v rámci svazku
3-4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
339-358
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—