Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Umění jako bdělý sen.Kritika revidované definice Arthura C. Danta

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10431420" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10431420 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=XBxed7pPfq" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=XBxed7pPfq</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Umění jako bdělý sen.Kritika revidované definice Arthura C. Danta

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Mezi hlavní témata Dantovy filozofie umění patřila otázka po definici umění. V roce 1997 Danto v knize Po konci umění vyčlenil dvě nutné podmínky pro existenci umění a k uměleckým dílům odkazoval jako ke vtěleným významům. V roce 2013 se však rozhodl svou definici revidovat a rozšířil ji o podmínku bdělých snů. V tomto článku se zaměřím na kritiku Dantovy pozice z pera britského filozofa Diarmuid Costello, který soustavně poukazoval na to, že se Danto podmínce vtělení nevěnoval dostatečně, a že Dantův pojem interpretace vztah diváka k umění plně nevystihuje. Costellovy výhrady srovnám s Dantovou podmínkou bdělých snů. Cílem mého textu bude zodpovědět otázku, zda Dantova revidovaná definice dokáže ve světle Costellovy kritiky obstát.

  • Název v anglickém jazyce

    Art as a Wakeful Dream. Criticism of Arthur C. Danto's Revisited Definition of Art

  • Popis výsledku anglicky

    Arthur C. Danto is considered one of the most influential analytical philosophers of art of 20th century. He introduced the notion &quot;artworld&quot; into the art-historical and philosophical vocabulary and he was one of the first analytical philosophers who payed attention to art of Modernism. Danto was interested in a question of art definition and offered a solution based on the principle of indiscernibles. However this solution seemed not to be a plausible one in the course of time and Danto himself decided to reconsider his definition. In the first part of this article, I concern with a characterization of art as &quot;embodied meanings&quot;, i.e. with Danto&apos;s first version of definition held until his last book What Art Is was published in 2013. In the second part, I focus on criticism of Danto&apos;s cognitivism in the article &quot;Whatever happened to &apos;embodiment&apos;? The eclipse of materiality in Danto&apos;s ontology of art&quot; by Diarmuid Costello. Costello argues that Danto&apos;s notion of interpretation is not sufficient for our treating artworks as artworks and that it was Danto&apos;s insufficient attention to interaction of a meaning of an artwork and its embodiment which is responsible for this mistake. In the last section of this paper, I shall compare Costello&apos;s strictures on Danto&apos;s art definition with Danto&apos;s revisited version introduced in What Art Is. My aim is to answer the question whether this version of definition is more resistant to Costello&apos;s criticism or not.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica

  • ISSN

    0567-8293

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2/2019

  • Číslo periodika v rámci svazku

    podzim 2020

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    229-235

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus