"Učitelstvo zakousnuté do pokroku": reakce Věstníku katolického učitelstva československého na školské reformy za první Československé republiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10449212" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10449212 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=7QLbtJDBoh" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=7QLbtJDBoh</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15240/tul/006/2020-2-006" target="_blank" >10.15240/tul/006/2020-2-006</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Učitelstvo zakousnuté do pokroku": reakce Věstníku katolického učitelstva československého na školské reformy za první Československé republiky
Popis výsledku v původním jazyce
Věstník katolického učitelstva Československého vydávaným Říšským svazem katolického učitelstva československého byl jeden z mnoha učitelských časopisů, který vycházel mezi lety 1923-1941 a zastupoval názory katolických učitelů na poli nové vzniklé první Československé republiky. Tento článek se zabývá reakcí tohoto listu na reformy spojené Václavem Příhodou, pedagogem a odborným poradcem na tehdejším ministerstvu školství. Realizace těchto změn započala na konci dvacátých let a na stránkách listu převažuje negativní postoj k těmto tzv. příhodovským reformám silně ovlivněným americkou pragmatickou pedagogikou. Cílem článku je představit a zobecnit nejdůležitější názory vyskytující se na stránkách tohoto časopisu mezi lety 1928-1935 a zasadit tyto názory do dobového historického a ideologického kontextu.
Název v anglickém jazyce
“Aggressively progressive teachers”: The Bulletin of Czechoslovak Catholic Teachers and its response to the introduction of school reforms during the First Czechoslovak Republic
Popis výsledku anglicky
This study focuses on the perspective of a Czechoslovak periodical Věstník katolického učitelstva (Bulletin of Catholic Teachers) on the new reforms of the school system introduced during at the end od 1920s by Václav Příhoda who was a leading figure of these changes. Authors connected with this periodical take quite a strong stance on this issue and criticize the introduced reforms in many ways and on many levels. The aim of this study is to create an overview of the most relevant and frequent opinions presented by the authors during the years 1928-1935 and try to find common threads and themes of their positions. This also includes providing a context of historical, pedagogical and religious context of the newly formed First Czechoslovak Republic.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Historia scholastica
ISSN
2336-680X
e-ISSN
2336-680X
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
2/2020
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
68-78
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—