Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Confusion or Precision? Disentangling the Semantics of a Pair of Scholastic Terms

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10465535" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10465535 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=yf-KRG3PIo" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=yf-KRG3PIo</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5840/studneoar20201725" target="_blank" >10.5840/studneoar20201725</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Confusion or Precision? Disentangling the Semantics of a Pair of Scholastic Terms

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper is an attempt to explicate, using the method of conceptual reconstruction rather than historical, text-oriented analysis, the plurality of meanings of two connected terms that play an important role in scholastic thought: &quot;confusio&quot; and &quot;praecisio&quot;. These terms are used in a plurality of meanings by the scholastics, and sometimes even in one and the same context. The aim of this paper is to disentangle these various meanings from each other, offer their precise definitions and explore not only their interrelations, but also their role and impact in such crucial matters as theory of abstraction, realism-nominalism dispute, theory of science, or theory of analogy.

  • Název v anglickém jazyce

    Confusion or Precision? Disentangling the Semantics of a Pair of Scholastic Terms

  • Popis výsledku anglicky

    This paper is an attempt to explicate, using the method of conceptual reconstruction rather than historical, text-oriented analysis, the plurality of meanings of two connected terms that play an important role in scholastic thought: &quot;confusio&quot; and &quot;praecisio&quot;. These terms are used in a plurality of meanings by the scholastics, and sometimes even in one and the same context. The aim of this paper is to disentangle these various meanings from each other, offer their precise definitions and explore not only their interrelations, but also their role and impact in such crucial matters as theory of abstraction, realism-nominalism dispute, theory of science, or theory of analogy.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-05838S" target="_blank" >GA18-05838S: Metafyzika vztahů ve druhé scholastice</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia Neoaristotelica

  • ISSN

    1214-8407

  • e-ISSN

    1804-6843

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    50

  • Strana od-do

    151-200

  • Kód UT WoS článku

    000647228700001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85102491531