Confusion or Precision? Disentangling the Semantics of a Pair of Scholastic Terms
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10465535" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10465535 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=yf-KRG3PIo" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=yf-KRG3PIo</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5840/studneoar20201725" target="_blank" >10.5840/studneoar20201725</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Confusion or Precision? Disentangling the Semantics of a Pair of Scholastic Terms
Popis výsledku v původním jazyce
This paper is an attempt to explicate, using the method of conceptual reconstruction rather than historical, text-oriented analysis, the plurality of meanings of two connected terms that play an important role in scholastic thought: "confusio" and "praecisio". These terms are used in a plurality of meanings by the scholastics, and sometimes even in one and the same context. The aim of this paper is to disentangle these various meanings from each other, offer their precise definitions and explore not only their interrelations, but also their role and impact in such crucial matters as theory of abstraction, realism-nominalism dispute, theory of science, or theory of analogy.
Název v anglickém jazyce
Confusion or Precision? Disentangling the Semantics of a Pair of Scholastic Terms
Popis výsledku anglicky
This paper is an attempt to explicate, using the method of conceptual reconstruction rather than historical, text-oriented analysis, the plurality of meanings of two connected terms that play an important role in scholastic thought: "confusio" and "praecisio". These terms are used in a plurality of meanings by the scholastics, and sometimes even in one and the same context. The aim of this paper is to disentangle these various meanings from each other, offer their precise definitions and explore not only their interrelations, but also their role and impact in such crucial matters as theory of abstraction, realism-nominalism dispute, theory of science, or theory of analogy.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA18-05838S" target="_blank" >GA18-05838S: Metafyzika vztahů ve druhé scholastice</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Neoaristotelica
ISSN
1214-8407
e-ISSN
1804-6843
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
50
Strana od-do
151-200
Kód UT WoS článku
000647228700001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85102491531