Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Seventeenth-Century Scholastic Syllogistics: Between Logic and Mathematics?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F20%3A00524384" target="_blank" >RIV/67985955:_____/20:00524384 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1017/S1755020318000357" target="_blank" >https://doi.org/10.1017/S1755020318000357</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1017/S1755020318000357" target="_blank" >10.1017/S1755020318000357</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Seventeenth-Century Scholastic Syllogistics: Between Logic and Mathematics?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The seventeenth century can be viewed as an era of (closely related) innovation in the formal and natural sciences and of paradigmatic diversity in philosophy (due to the coexistence of at least the humanist, the late scholastic, and the early modern tradition). Within this environment, the present study focuses on scholastic logic and, in particular, syllogistic. In seventeenth-century scholastic logic two different approaches to logic can be identified, one represented by the Dominicans Báñez, Poinsot, and Comas del Brugar, the other represented by the Jesuits Hurtado, Arriaga, Oviedo, and Compton. These two groups of authors can be contrasted in three prominent features. First, in the role of the theory of validity, which is either a common basis for all particular theories (in this case, sentential logic and syllogistic), or a set of observations regarding a particular theory (in this case, syllogistic). Second, in the view of syllogistic, which is either an implication of a general theory of validity and a semantics of terms, or an algebra of structured objects. Third, in the role of the scholastic analysis of language in terms of suppositio, which either is a semantic underpinning of syllogistic, or it is replaced by a semantics of propositions.

  • Název v anglickém jazyce

    Seventeenth-Century Scholastic Syllogistics: Between Logic and Mathematics?

  • Popis výsledku anglicky

    The seventeenth century can be viewed as an era of (closely related) innovation in the formal and natural sciences and of paradigmatic diversity in philosophy (due to the coexistence of at least the humanist, the late scholastic, and the early modern tradition). Within this environment, the present study focuses on scholastic logic and, in particular, syllogistic. In seventeenth-century scholastic logic two different approaches to logic can be identified, one represented by the Dominicans Báñez, Poinsot, and Comas del Brugar, the other represented by the Jesuits Hurtado, Arriaga, Oviedo, and Compton. These two groups of authors can be contrasted in three prominent features. First, in the role of the theory of validity, which is either a common basis for all particular theories (in this case, sentential logic and syllogistic), or a set of observations regarding a particular theory (in this case, syllogistic). Second, in the view of syllogistic, which is either an implication of a general theory of validity and a semantics of terms, or an algebra of structured objects. Third, in the role of the scholastic analysis of language in terms of suppositio, which either is a semantic underpinning of syllogistic, or it is replaced by a semantics of propositions.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Mezi renesancí a barokem: Filosofie a vědění v českých zemích a jejich širší evropský kontext</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Review of Symbolic Logic

  • ISSN

    1755-0203

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    30

  • Strana od-do

    219-248

  • Kód UT WoS článku

    000528242900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85060804087