Paradox lháře ve světle scholastických klasifikací
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F14%3A00444343" target="_blank" >RIV/67985955:_____/14:00444343 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.5840/studneoar201411312" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5840/studneoar201411312</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5840/studneoar201411312" target="_blank" >10.5840/studneoar201411312</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Paradox lháře ve světle scholastických klasifikací
Popis výsledku v původním jazyce
Systematický zájem logiky a analytické filozofie o paradoxy ve dvacátém století podnítil znovuobjevení téměř šest staletí trvající scholastické diskuze o paradoxech. Tento článek se zaměřuje na následující tři odvětví scholastické logiky: 1. definice sémantických paradoxů, 2. základní strategie řešení paradoxů, 3. scholastické klasifikace řešení paradoxů. Scholastičtí logikové analyzovali paradoxy z hlediska odvození vedoucí k paradoxnímu závěru, z hlediska paradoxní věty a z hlediska teoretického kontextu, v němž paradoxy vznikají. Tyto dílčí analýzy je pak možno syntetizovat do uceleného rámce zohledňujícího různé aspekty paradoxnosti.
Název v anglickém jazyce
The Liar Paradox in the Light of Scholastic Classifications
Popis výsledku anglicky
The systematic focus of twentieth century logic and analytic philosophy on semantic paradoxes prompted the rediscovery of the nearly six hundred years of scholastic research devoted to paradoxes. The present paper focuses on the following three branchesof scholastic logic: 1. definitions of semantic paradox; 2. basic strategies of solving paradoxes; 3. scholastic classifications of solutions to paradoxes. Scholastic logicians analysed paradoxes from three basic points of view: the point of view of paradox-generating inferences, the point of view of paradoxical sentence, and the point of view of the theoretical context of paradoxes. These partial analyses can be synthesised into a coherent approach, allowing for analysing different aspects of semanticparadox.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP13-08389P" target="_blank" >GP13-08389P: Sémantické paradoxy mezi první a druhou scholastikou</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Neoaristotelica
ISSN
1214-8407
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
73-96
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—