Semantic paradox. A comparative analysis of scholastic and analytic views
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F14%3A00431455" target="_blank" >RIV/67985955:_____/14:00431455 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.11612/resphil.2014.91.3.7" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.11612/resphil.2014.91.3.7</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.11612/resphil.2014.91.3.7" target="_blank" >10.11612/resphil.2014.91.3.7</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Semantic paradox. A comparative analysis of scholastic and analytic views
Popis výsledku v původním jazyce
Scholastic and analytic definitions of semantic paradoxes, in terms of groundlessness, circularity, and semantic pathology, are introduced and compared with each other. The fundamental intuitions used in these definitions are the concepts of being true about extralinguistic reality, of making statements about one's self, and of compatibility with an underlying semantic theory. The three approaches-the groundlessness view, the circularity view, and the semantic pathology view-are shown to differ not onlyconceptually, but also in their applications. As both a means for showing these differences and as an adequacytest, the so-called two-line puzzles are used, which allows one to address the possibility of making non-paradoxical statements about paradoxical sentences within the same language.
Název v anglickém jazyce
Semantic paradox. A comparative analysis of scholastic and analytic views
Popis výsledku anglicky
Scholastic and analytic definitions of semantic paradoxes, in terms of groundlessness, circularity, and semantic pathology, are introduced and compared with each other. The fundamental intuitions used in these definitions are the concepts of being true about extralinguistic reality, of making statements about one's self, and of compatibility with an underlying semantic theory. The three approaches-the groundlessness view, the circularity view, and the semantic pathology view-are shown to differ not onlyconceptually, but also in their applications. As both a means for showing these differences and as an adequacytest, the so-called two-line puzzles are used, which allows one to address the possibility of making non-paradoxical statements about paradoxical sentences within the same language.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP13-08389P" target="_blank" >GP13-08389P: Sémantické paradoxy mezi první a druhou scholastikou</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Res Philosophica
ISSN
2168-9105
e-ISSN
—
Svazek periodika
91
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
367-386
Kód UT WoS článku
000341060800005
EID výsledku v databázi Scopus
—