Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Semantic paradox. A comparative analysis of scholastic and analytic views

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F14%3A00431455" target="_blank" >RIV/67985955:_____/14:00431455 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.11612/resphil.2014.91.3.7" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.11612/resphil.2014.91.3.7</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.11612/resphil.2014.91.3.7" target="_blank" >10.11612/resphil.2014.91.3.7</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Semantic paradox. A comparative analysis of scholastic and analytic views

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Scholastic and analytic definitions of semantic paradoxes, in terms of groundlessness, circularity, and semantic pathology, are introduced and compared with each other. The fundamental intuitions used in these definitions are the concepts of being true about extralinguistic reality, of making statements about one's self, and of compatibility with an underlying semantic theory. The three approaches-the groundlessness view, the circularity view, and the semantic pathology view-are shown to differ not onlyconceptually, but also in their applications. As both a means for showing these differences and as an adequacytest, the so-called two-line puzzles are used, which allows one to address the possibility of making non-paradoxical statements about paradoxical sentences within the same language.

  • Název v anglickém jazyce

    Semantic paradox. A comparative analysis of scholastic and analytic views

  • Popis výsledku anglicky

    Scholastic and analytic definitions of semantic paradoxes, in terms of groundlessness, circularity, and semantic pathology, are introduced and compared with each other. The fundamental intuitions used in these definitions are the concepts of being true about extralinguistic reality, of making statements about one's self, and of compatibility with an underlying semantic theory. The three approaches-the groundlessness view, the circularity view, and the semantic pathology view-are shown to differ not onlyconceptually, but also in their applications. As both a means for showing these differences and as an adequacytest, the so-called two-line puzzles are used, which allows one to address the possibility of making non-paradoxical statements about paradoxical sentences within the same language.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GP13-08389P" target="_blank" >GP13-08389P: Sémantické paradoxy mezi první a druhou scholastikou</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Res Philosophica

  • ISSN

    2168-9105

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    91

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    367-386

  • Kód UT WoS článku

    000341060800005

  • EID výsledku v databázi Scopus