Obraz Bratislavy v českých cestopisech meziválečného období
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10427436" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10427436 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fUwiHtQFBR" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fUwiHtQFBR</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.3.3" target="_blank" >10.31577/slovlit.2021.68.3.3</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Obraz Bratislavy v českých cestopisech meziválečného období
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek sleduje různé narativy zobrazování Bratislavy, které souvisejí se vznikem Československé republiky v r. 1918. Východiskem je cestopisná tvorba tzv. předpřevratového období do r. 1918 (Karel Kálal, Ivan Hálek) ve srovnání s cestopisy první republiky (Jakub Deml, Josef Váchal, Karel Čapek, Marie Majerová, S. K. Neumann). Cestopisy na jedné straně upozorňovaly na tradiční kulturu Slováků (reprezentovanou fotografickou tvorbou K. Plicky), na straně druhé se hledala nová podoba vzájemných česko-slovenských vztahů v politickém ovzduší tzv. čechoslovakismu. Specifické místo v nich zaujímala Bratislava, která rovněž se vznikem nové republiky vstoupila do nových kulturních vztahů. Studie pracuje s teorií imagologie a okrajově teoriemi postkolonialismu.
Název v anglickém jazyce
The Image of Bratislava in Czech Travelogues of the Interwar Period
Popis výsledku anglicky
The paper focuses on the literary representations of Bratislava in Czech travelogues and formulates various narratives of those depictions of the city that are related to the establishment of the Czechoslovak Republic in 1918. The paper compares Karel Kálal's and Ivan Hálek's travelogues of the so-called pre-coup period - the period before 1918 - with texts of the same genre written during the First Czechoslovak Republic (Jakub Deml, Josef Váchal, Karel Čapek, Marie Majerová, S. K. Neumann). The travelogues drew attention to the traditional culture of Slovaks (represented by Karel Plicka's photographs) and sought new forms of Czech-Slovak relations in the political atmosphere of the so-called Czechoslovakism. Bratislava, which entered new cultural relations with the establishment of the new republic, occupied a specific place in these. The reconstruction of the image of Bratislava in the analysed texts shows that it did not become the main symbol of the changes that took place after 1918. The travelogues represent it only marginally and Bratislava corresponds to the perspective of the socalled null morpheme. The article employs the theory of imagology and, marginally, also theories of postcolonialism.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovenská literatúra
ISSN
0037-6973
e-ISSN
—
Svazek periodika
68
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
235-245
Kód UT WoS článku
000730080000003
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85107507738