Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Latinská četba na gymnáziích od roku 1948 do současnosti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10434034" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10434034 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=maHlWgwT-k" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=maHlWgwT-k</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Latinská četba na gymnáziích od roku 1948 do současnosti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V tomto příspěvku nejprve stručně popíšeme latinskou četbu na gymnáziích v našich zemích od roku 1948 až do současnosti, a navážeme tak na příspěvek &quot;Latinská četba na gymnáziích od konce 19. století do roku 1948&quot; (Auriga LXII/1 2020). Ve druhé části a v závěru pak obě období shrneme. Zaměříme se na diskuse o vhodnosti autorů i čtených textů, formování a variaci kánonu, vztah výuky gramatiky a četby a proměny rozsahu čtených textů v souvislosti se změnami učebních plánů. Povšimneme si, jak výukové materiály, obzvláště čítanky, uplatňovaly motivační, stimulační, fixační a diagnostické metody a naplňovaly didaktické cíle (kognitivní, afektivní, formativní i estetické). Shrneme také, o co především usilovali vyučující (morální obsah četby, pacifismus, demonstrace literárních kvalit apod.). Závěrem se pokusíme navrhnout, čeho by se vyučující latiny mohli při četbě držet v současnosti, aby se vyvarovali pochybení minulých generací a náležitě reflektovali nynější podmínky.

  • Název v anglickém jazyce

    Reading Latin Texts at Czech Grammar Schools from 1948 to the Present Days

  • Popis výsledku anglicky

    This paper describes the Latin didactic praxis at the Czech grammar schools from the year 1948 to the present days. It focuses on the content and development of the obligatory reading in the Latin classes, because only through reading original Latin texts the teacher can give the students thorough literary instruction. The paper describing the development from the end of the 19th century to 1948 has been published in the Auriga LXII/1 (2020).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Avriga: Zprávy Jednoty klasických filologů

  • ISSN

    1211-3379

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2021

  • Číslo periodika v rámci svazku

    LXIII/2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    30

  • Strana od-do

    55-84

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus