Latinská četba na gymnáziích od roku 1948 do současnosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10434034" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10434034 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=maHlWgwT-k" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=maHlWgwT-k</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Latinská četba na gymnáziích od roku 1948 do současnosti
Popis výsledku v původním jazyce
V tomto příspěvku nejprve stručně popíšeme latinskou četbu na gymnáziích v našich zemích od roku 1948 až do současnosti, a navážeme tak na příspěvek "Latinská četba na gymnáziích od konce 19. století do roku 1948" (Auriga LXII/1 2020). Ve druhé části a v závěru pak obě období shrneme. Zaměříme se na diskuse o vhodnosti autorů i čtených textů, formování a variaci kánonu, vztah výuky gramatiky a četby a proměny rozsahu čtených textů v souvislosti se změnami učebních plánů. Povšimneme si, jak výukové materiály, obzvláště čítanky, uplatňovaly motivační, stimulační, fixační a diagnostické metody a naplňovaly didaktické cíle (kognitivní, afektivní, formativní i estetické). Shrneme také, o co především usilovali vyučující (morální obsah četby, pacifismus, demonstrace literárních kvalit apod.). Závěrem se pokusíme navrhnout, čeho by se vyučující latiny mohli při četbě držet v současnosti, aby se vyvarovali pochybení minulých generací a náležitě reflektovali nynější podmínky.
Název v anglickém jazyce
Reading Latin Texts at Czech Grammar Schools from 1948 to the Present Days
Popis výsledku anglicky
This paper describes the Latin didactic praxis at the Czech grammar schools from the year 1948 to the present days. It focuses on the content and development of the obligatory reading in the Latin classes, because only through reading original Latin texts the teacher can give the students thorough literary instruction. The paper describing the development from the end of the 19th century to 1948 has been published in the Auriga LXII/1 (2020).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Avriga: Zprávy Jednoty klasických filologů
ISSN
1211-3379
e-ISSN
—
Svazek periodika
2021
Číslo periodika v rámci svazku
LXIII/2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
55-84
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—