Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Luigi Pirandello and Francis Bacon: Sensation and Representation

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10435340" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10435340 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=6auTmYNxTC" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=6auTmYNxTC</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Luigi Pirandello and Francis Bacon: Sensation and Representation

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article has looked into the issue of the violence of representation and its self-sustaining nature through juxtaposition of Francis Bacon&apos;s triptychs and painting of George Dyer and the analysis of Luigi Pirandello&apos;s Uno, nessuno e centomila. The analysis of the dynamics of the gaze has foregrounded face as a space of one&apos;s engagement with the nature of representation. The application of the term sensation as used in visual arts has revealed the dynamics of de-validating and de-authenticated image production as the space of fluidity. By using the theoretical framework of Slavoj Žižek, Judith Butler, Jacques Lacan, and Gilles Deleuze, and comparing Bacon&apos;s portraits of George Dyer to the case of Moscarda explored by Pirandello, it has been demonstrated that the modalities of the violence of representation are interdependent. Using Jean-Francois Lyotard&apos;s proposition of a regulatory element produced within such interaction, it has been shown that both Pirandello and Bacon oppose theoretical abstraction as violence to lived experience.

  • Název v anglickém jazyce

    Luigi Pirandello and Francis Bacon: Sensation and Representation

  • Popis výsledku anglicky

    The article has looked into the issue of the violence of representation and its self-sustaining nature through juxtaposition of Francis Bacon&apos;s triptychs and painting of George Dyer and the analysis of Luigi Pirandello&apos;s Uno, nessuno e centomila. The analysis of the dynamics of the gaze has foregrounded face as a space of one&apos;s engagement with the nature of representation. The application of the term sensation as used in visual arts has revealed the dynamics of de-validating and de-authenticated image production as the space of fluidity. By using the theoretical framework of Slavoj Žižek, Judith Butler, Jacques Lacan, and Gilles Deleuze, and comparing Bacon&apos;s portraits of George Dyer to the case of Moscarda explored by Pirandello, it has been demonstrated that the modalities of the violence of representation are interdependent. Using Jean-Francois Lyotard&apos;s proposition of a regulatory element produced within such interaction, it has been shown that both Pirandello and Bacon oppose theoretical abstraction as violence to lived experience.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pirandello Studies

  • ISSN

    1471-9363

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    41

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2021

  • Stát vydavatele periodika

    IE - Irsko

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    128-145

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus