Samuel Beckett's Remembrance of Texts Past: Shakespeare, Proust, and Joyce in Not I and That Time
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10439045" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10439045 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=LrBnF55RqN" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=LrBnF55RqN</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/2571452X.2021.62.5" target="_blank" >10.14712/2571452X.2021.62.5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Samuel Beckett's Remembrance of Texts Past: Shakespeare, Proust, and Joyce in Not I and That Time
Popis výsledku v původním jazyce
This article investigates intertexts in Samuel Beckett's late theatre as modes of authorial memory, while also paying attention to the role of the reader. Drawing on the recent digital genetic edition of Beckett's Not I / Pas moi and That Time / Cette fois, it uses archival evidence to examine Beckett's engagement with the works of William Shakespeare, Marcel Proust, and James Joyce in the composition of these plays. Since, in many cases, Beckett's use of literary intertexts cannot be tied to material traces in the archive, the article proposes the term "memotext" to denote intertexts drawn from memory rather than from a particular edition, modelled on Julia Kristeva's concepts of "genotext" and "phenotext."
Název v anglickém jazyce
Samuel Beckett's Remembrance of Texts Past: Shakespeare, Proust, and Joyce in Not I and That Time
Popis výsledku anglicky
This article investigates intertexts in Samuel Beckett's late theatre as modes of authorial memory, while also paying attention to the role of the reader. Drawing on the recent digital genetic edition of Beckett's Not I / Pas moi and That Time / Cette fois, it uses archival evidence to examine Beckett's engagement with the works of William Shakespeare, Marcel Proust, and James Joyce in the composition of these plays. Since, in many cases, Beckett's use of literary intertexts cannot be tied to material traces in the archive, the article proposes the term "memotext" to denote intertexts drawn from memory rather than from a particular edition, modelled on Julia Kristeva's concepts of "genotext" and "phenotext."
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Litteraria Pragensia: Studies in Literature and Culture
ISSN
0862-8424
e-ISSN
—
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
62
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
78-104
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85124812912