Teze o apriorním zdroji pocitu vznešena u Karla Heinricha Heydenreicha a její předobraz v Kantově pojetí úcty
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10442893" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10442893 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3_djPjSxPK" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3_djPjSxPK</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Teze o apriorním zdroji pocitu vznešena u Karla Heinricha Heydenreicha a její předobraz v Kantově pojetí úcty
Popis výsledku v původním jazyce
Karl Heinrich Heydenreich (1764-1801), dnes téměř neznámý pozdně osvícenský německý myslitel, působil od poloviny osmdesátých let 18. století jako profesor filosofie na Lipské univerzitě, kde se proslavil především jako popularizátor tehdy ještě akademicky ne zcela etablované transcendentální filosofie Immanuela Kanta. Kromě toho, že Kantovu filosofii přednášel a systematizoval pro potřeby učebních textů, ji také domýšlel a experimentálně aplikoval v nových teoretických oblastech. Jednou z těchto oblastí byla i estetická teorie vznešena. Už v roce 1789, tedy přibližně rok před tím, než Kant představil vlastní transcendentálně fundovanou koncepci vznešena v Kritice soudnosti, Heydenreich publikoval článek "Grundriß einer neuen Untersuchung über die Empfindungen des Erhabenen" ("Náčrt nového zkoumání o pocitech vznešena"), v němž se pokusil o vlastní definici pocitu vznešena jako "produktu čistého rozumu". Díky tomuto počinu byl sice v dějinách estetiky nejednou líčen jako "kantián v estetice před Kantem", podrobné analýzy se však jeho článek dosud nedočkal.
Název v anglickém jazyce
Karl Heinrich Heydenreich's Notion of the Sublime and Its Parallel in Kant's Notion of Respect
Popis výsledku anglicky
Karl Heinrich Heydenreich (1764-1801), a now almost forgotten German thinker of the late Enlightenment, attempted his own transcendental-philosophical definition of the aesthetic category of the sublime in the article "Grundriß einer neuen Untersuchung über die Empfindungen des Erhabenen" (1789), which preceded Kant's Critique of Judgment by a year. Thanks to this endeavor, he was often described in the history of aesthetics as being a Kantian in aesthetics before Kant, but his article has not to this point received a detailed analysis. The present study shows that, in particular, Kant's moral-philosophical concept of respect for moral law played a crucial role in Heydenreich's reflections on the sensation of the sublime as a product of pure reason.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filosofický časopis
ISSN
0015-1831
e-ISSN
2570-9232
Svazek periodika
2022
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
43-58
Kód UT WoS článku
000819479000004
EID výsledku v databázi Scopus
—