Čtení vlastním tempem: Kritické představení metody
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10449261" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10449261 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=DFh02XIw.g" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=DFh02XIw.g</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23366591.2022.2.2" target="_blank" >10.14712/23366591.2022.2.2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Čtení vlastním tempem: Kritické představení metody
Popis výsledku v původním jazyce
Self-paced reading has been a widely used experimental method for study of the processing of sentences and texts. In this paper, we introduce the method to the Czech audience. We summarize its advantages and limitations and provide practical suggestions on stimuli construction and data pro-cessing. We also present different variants of the method, we discuss its ecological validity, and we summarize the experimental evidence showing that reaction times collected in self-paced reading can be linked to processing demands people might experience during reading. Finally, we present three examples of the application of the method: an experiment on agreement attraction in Czech, an experiment on garden-path sentences in Czech and an experiment studying the processing of short discourses in English. We also briefly discuss new trends that connect corpus linguistics with psycholinguistic discourse processing research and lead to the development of reading-time corpora.
Název v anglickém jazyce
Self-paced reading: A critical introduction to the method
Popis výsledku anglicky
Self-paced reading has been a widely used experimental method for study of the processing of sentences and texts. In this paper, we introduce the method to the Czech audience. We summarize its advantages and limitations and provide practical suggestions on stimuli construction and data pro-cessing. We also present different variants of the method, we discuss its ecological validity, and we summarize the experimental evidence showing that reaction times collected in self-paced reading can be linked to processing demands people might experience during reading. Finally, we present three examples of the application of the method: an experiment on agreement attraction in Czech, an experiment on garden-path sentences in Czech and an experiment studying the processing of short discourses in English. We also briefly discuss new trends that connect corpus linguistics with psycholinguistic discourse processing research and lead to the development of reading-time corpora.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Časopis pro moderní filologii
ISSN
0008-7386
e-ISSN
2336-6591
Svazek periodika
104
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
177-193
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85134769122