Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Gorgiova Chvála Heleny a výuka filozofie sofistů na gymnáziích

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10449712" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10449712 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=pgMvZxRVxU" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=pgMvZxRVxU</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Gorgiova Chvála Heleny a výuka filozofie sofistů na gymnáziích

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem této studie je zdůraznit roli, kterou v rámci výuky filosofie na gymnáziu zaujímají sofisté. Sofistika je nejen v českém prostředí často chápána jako nežádoucí proud v dějinách filosofie, který byl překonán Sókratovým a později Platónovým myšlením. Z toho důvodu jsou sofisté v západní tradici často stavěni na druhořadou kolej, přestože jejich přínos do dějin myšlení je podle mnohých odborníků značný. V článku proto argumentuji, proč právě výuka sofistiky má své důležité místo v rámci gymnaziální výuky filosofie.V první části textu je stručně nastíněn obraz, který o sofistech podávají mnohé dějiny filosofie a další učební texty. Dále je stručně pojednáno o obecných cílech výuky filosofie na gymnáziu a o tom, jak mohou být tyto cíle vztaženy k probírání sofistiky. Jako ilustrace je pak v další části probírán Gorgiova ukázková řeč Chvála Heleny, která nabízí možnou cestu, jak výše uvedené cíle naplnit.

  • Název v anglickém jazyce

    Teaching the Philosophy of Sophists at Gymnázium: Gorgias's Encomium of Helen

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this paper is to emphasize the role that the sophists play in the instruction of philosophy at gymnázium, a Czech institution of secondary education. The sophists are often understood as a mere stepping stone in the history of philosophy and are overshadowed by the philosophy of Socrates and Plato. This is sometimes still the case even though many scholars today appreciate the important contribution of the sophists to the Western philosophical tradition. This paper therefore argues that the sophists should be viewed as a necessary part of the instruction of philosophy at gymnázium.The first part serves as a general introduction to a usual interpretation of the sophists and their part in the history of Western philosophy. Subsequently, a question of the goals of teaching philosophy at this type of educational establishment is discussed and then applied to the ideas of the sophists. This link is then demonstrated on the Encomium of Helen by Gorgias.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Avriga: Zprávy Jednoty klasických filologů

  • ISSN

    1211-3379

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2022

  • Číslo periodika v rámci svazku

    LXIV/1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    29-44

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus