Embodying Agonism in Lucy Kirkwood's Mosquitoes and The Welkin
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10451695" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10451695 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=o5n.uCT02s" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=o5n.uCT02s</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/2571452X.2022.63.3" target="_blank" >10.14712/2571452X.2022.63.3</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Embodying Agonism in Lucy Kirkwood's Mosquitoes and The Welkin
Popis výsledku v původním jazyce
Rooted in Chantal Mouffe's conceptualisation of agonistic pluralism and Jacques Rancière's work on dissensus, this article analyses the debate scenes of British playwright Lucy Kirkwood's plays: Mosquitoes (2017) and The Welkin (2020). In Performing Antagonism Tony Fisher suggests that the politics of theatre and performance has formally pivoted towards "a critical politics of the visible." The article asks what this implies in Kirkwood's drama. In a contradictory present conjuncture where multiple forms of crisis overlap and interact, Kirkwood's recent work hones polarised, gendered, antagonistic scenes of encounter where the challenges of dialogue, of understanding and of ethical relations are repeatedly articulated. Through close attention to the ways agonism and antagonism are embodied in the plays, the article argues that for Kirkwood dissensus operates to enact a feminist "critical politics of the visible" in which mutual recognition and resilience are keynotes.
Název v anglickém jazyce
Embodying Agonism in Lucy Kirkwood's Mosquitoes and The Welkin
Popis výsledku anglicky
Rooted in Chantal Mouffe's conceptualisation of agonistic pluralism and Jacques Rancière's work on dissensus, this article analyses the debate scenes of British playwright Lucy Kirkwood's plays: Mosquitoes (2017) and The Welkin (2020). In Performing Antagonism Tony Fisher suggests that the politics of theatre and performance has formally pivoted towards "a critical politics of the visible." The article asks what this implies in Kirkwood's drama. In a contradictory present conjuncture where multiple forms of crisis overlap and interact, Kirkwood's recent work hones polarised, gendered, antagonistic scenes of encounter where the challenges of dialogue, of understanding and of ethical relations are repeatedly articulated. Through close attention to the ways agonism and antagonism are embodied in the plays, the article argues that for Kirkwood dissensus operates to enact a feminist "critical politics of the visible" in which mutual recognition and resilience are keynotes.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Litteraria Pragensia: Studies in Literature and Culture
ISSN
0862-8424
e-ISSN
—
Svazek periodika
32
Číslo periodika v rámci svazku
63
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
24-40
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85138870537