Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Teaching Language with Literature and Literature with Language: Analysing, Interpreting, Discussing, Translating

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10454617" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10454617 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Teaching Language with Literature and Literature with Language: Analysing, Interpreting, Discussing, Translating

  • Popis výsledku v původním jazyce

    We discuss various ways of teaching the Finnish language through literature - and vice versa - taking a philological and functional approach. Highlighting the role of literature in cultural language learning, we employ and evaluate central concepts of Modern Philology and New Philology, entering into recent debates. We understand philology in broad sense, as a discipline foregrounding the connection between language, texts and cultures, in which language is viewed as part of a culture. A major methodological tool in this approach to teaching language and literature is literary translation, traditionally used, but also abhorred, as a method of teaching foreign languages. While throughout the article, we discuss teaching Finnish as a foreign language outside Finland, in the closing section, we present our current project, also based on a philological approach, but aimed at teaching Finnish language as a foreign language through literature to advanced adult students with im/migrant backgrounds in Finland.

  • Název v anglickém jazyce

    Teaching Language with Literature and Literature with Language: Analysing, Interpreting, Discussing, Translating

  • Popis výsledku anglicky

    We discuss various ways of teaching the Finnish language through literature - and vice versa - taking a philological and functional approach. Highlighting the role of literature in cultural language learning, we employ and evaluate central concepts of Modern Philology and New Philology, entering into recent debates. We understand philology in broad sense, as a discipline foregrounding the connection between language, texts and cultures, in which language is viewed as part of a culture. A major methodological tool in this approach to teaching language and literature is literary translation, traditionally used, but also abhorred, as a method of teaching foreign languages. While throughout the article, we discuss teaching Finnish as a foreign language outside Finland, in the closing section, we present our current project, also based on a philological approach, but aimed at teaching Finnish language as a foreign language through literature to advanced adult students with im/migrant backgrounds in Finland.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Verbinden - verknüpfen - vermitteln

  • ISBN

    978-3-932406-48-5

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    105-116

  • Počet stran knihy

    319

  • Název nakladatele

    Nordeuropa-Institut der Humboldt-Universität zu Berlin

  • Místo vydání

    Berlín

  • Kód UT WoS kapitoly