Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Loathly Ladies’ Lessons: Negotiating Structures of Gender in “The Tale of Florent”, “The Wife of Bath’s Tale” and “The Wedding of Sir Gawain and Dame Ragnelle”

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10454743" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10454743 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11210/22:10450678

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Ym73i3Nd-R" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Ym73i3Nd-R</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Loathly Ladies’ Lessons: Negotiating Structures of Gender in “The Tale of Florent”, “The Wife of Bath’s Tale” and “The Wedding of Sir Gawain and Dame Ragnelle”

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Gower&apos;s &quot;Tale of Florent&quot;, Chaucer&apos;s &quot;Wife of Bath&apos;s Tale&quot; and the anonymous romance &quot;The Wedding of Sir Gawain and Dame Ragnelle&quot; are three late-medieval English texts that repeatedly confront their male protagonists with the problem of female desire, asking them, at each crucial stage of plot development, to acknowledge women&apos;s sovereignty in boththe senses of &quot;autonomy&quot; and &quot;power&quot;. It might seem that in so doing they express a critical view of established period ideas of appropriate gender roles. However, a closer look at the individual plot configurations in which the theme is explored in these texts shows a more complex set of attitudes at play; ultimately, they reveal the tensions among the various hierarchies of women&apos;s (and men&apos;s) positions which the culture sustains. At the same time, their account of a contestation of sovereignty between genders develops into a commentary on other kinds of social hierarchy, other concepts of control. Finally, the texts also negotiate the limits of the generic framework in which they operate and of the value system which it embodies.

  • Název v anglickém jazyce

    Loathly Ladies’ Lessons: Negotiating Structures of Gender in “The Tale of Florent”, “The Wife of Bath’s Tale” and “The Wedding of Sir Gawain and Dame Ragnelle”

  • Popis výsledku anglicky

    Gower&apos;s &quot;Tale of Florent&quot;, Chaucer&apos;s &quot;Wife of Bath&apos;s Tale&quot; and the anonymous romance &quot;The Wedding of Sir Gawain and Dame Ragnelle&quot; are three late-medieval English texts that repeatedly confront their male protagonists with the problem of female desire, asking them, at each crucial stage of plot development, to acknowledge women&apos;s sovereignty in boththe senses of &quot;autonomy&quot; and &quot;power&quot;. It might seem that in so doing they express a critical view of established period ideas of appropriate gender roles. However, a closer look at the individual plot configurations in which the theme is explored in these texts shows a more complex set of attitudes at play; ultimately, they reveal the tensions among the various hierarchies of women&apos;s (and men&apos;s) positions which the culture sustains. At the same time, their account of a contestation of sovereignty between genders develops into a commentary on other kinds of social hierarchy, other concepts of control. Finally, the texts also negotiate the limits of the generic framework in which they operate and of the value system which it embodies.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Carolinae. Philologica

  • ISSN

    0567-8269

  • e-ISSN

    2464-6830

  • Svazek periodika

    2022

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    21-37

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus