Dokumentární gesamtkunstwerk aneb Může Lenin zpívat? Opera Deset dnů, které otřásly světem v pražském Národním divadle
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10454947" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10454947 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=sMIBOI1mhL" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=sMIBOI1mhL</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dokumentární gesamtkunstwerk aneb Může Lenin zpívat? Opera Deset dnů, které otřásly světem v pražském Národním divadle
Popis výsledku v původním jazyce
Studie pojednává o české inscenaci opery ukrajinského skladatele Marka Karminského Deset dnů, které otřásly světem z roku 1972, která vznikla na základě reportáže Johna Reeda o Velké říjnové revoluci. Analýza se zaměřuje především na otázku, z jakých představ o politickém potenciálu soudobé opery dílo a jeho inscenace vycházely a jakými prostředky tyto představy naplňovaly. Studie se zabývá dobovou oficiální recepcí pražské inscenace, která akcentovala "dokumentární" charakter zobrazení a propagovala tuto operu jako "moderní" či dokonce "experimentální". Autorka dochází k závěru, že opera pracuje s totalizující uměleckou koncepcí, která čerpá z celostních vizí Bertolda Brechta a Sergeje Ejzenštejna i z odkazu sovětského operního projektu 30. a 40. let 20. století se všemi jeho wagnerovskými ambicemi. Jako významný propagandistický čin v prvních letech "normalizace" přispívá pražská inscenace Deseti dnů k pochopení vztahu mezi estetikou a politikou vedenou silným totalizujícím impulsem.
Název v anglickém jazyce
Documentary Gesamtkunstwerk, or Can Lenin Sing? Opera Ten Days that Shook the World in the Prague National Theatre
Popis výsledku anglicky
The study discusses the 1972 Czech production of an opera by the Ukrainian composer Mark Karminsky based on John Reed's account of the October Revolution. The analysis primarily focuses on the question of what ideas about the political potential of contemporary opera informed the work and its production and by what means it was fulfilled. The study looks at the official period reception of the Prague production, which accentuated the "documentary" character of the representation and promoted the opera as "modern" or even "experimental". It concludes that the opera works with a totalizing artistic conception that draws on the holistic visions of Bertold Brecht and Sergei Eisenstein as well as the legacy of the Soviet opera project of the 1930s and 1940s with all its Wagnerian ambitions. As a significant act of propaganda in the first years of "normalization", the Prague production of Ten Days contributes to the understanding of the relationship between aesthetics and politics guided by a strong totalizing impulse.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Divadelni Revue
ISSN
0862-5409
e-ISSN
—
Svazek periodika
33
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
31-53
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85139524308