Obrazový prostor na jevišti: K (re)konstrukci bostonské inscenace Intolleranza 1960 (1965)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F13%3A00066022" target="_blank" >RIV/00216224:14210/13:00066022 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Obrazový prostor na jevišti: K (re)konstrukci bostonské inscenace Intolleranza 1960 (1965)
Popis výsledku v původním jazyce
V roce 1965 byla v Boston Opera Company v režii její principálky a dirigentky Sarah Caldwell uvedena experimentální opera Intolleranza 1960 italského avantgardního komponisty Luigiho Nona. Svým specifickým vizuálním pojetím tato inscenace představila novou formu jevištního tvaru, výrazně odlišnou od dosavadních operních inscenací. Autorem scény a světelného konceptu byl Josef Svoboda. Rekonstrukcí a analýzou této inscenace, vycházející z postupů Laterny Magiky, ukážeme, že podstata její výstavby spočívala v práci s obrazovými vrstvami různých typů, jejich interakci se zpěvákem a jejich působení na diváka zasazeném ve specifickém mimouměleckém kontextu. Příspěvek se také bude zabývat otázkami: pro koho bylo vytvářeno? Kdo se na něj díval, kdo jej vnímal? Jaký typ diváka a s jakými očekáváními? Za jaké situace? V jakém ideologickém prostředí?
Název v anglickém jazyce
Space of Images on Stage: (re)Construction of Intolleranza 1960 in Boston (1965)
Popis výsledku anglicky
In 1965 Sarah Caldwell, the leading American conductor and opera director, worked on an experimental operatic work, Intolleranza 1960 by Italian composer Luigi Nono, in Boston Opera Company. With its unprecedented use of images, this production introduced a new form of theatrical representation strikingly different from conventional opera and drama performances. The author of the set design and lighting concept was Josef Svoboda. In the reconstruction and analysis of this production, based on the principles of Laterna Magika, I want to demonstrate that its structure rested in the work with multiple layers of images of different kinds, their interaction with the singer and their effect on the spectator embedded in the specific cultural context. The paper also deals with questions: who was the performance created for? Who watched it, who perceived it? What type of the audience and with what expectations? In what ideological situation?
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP409%2F11%2F1082" target="_blank" >GAP409/11/1082: Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů