The Chinese Art Song, yishu gequ: Between Tradition and Modernity
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10455904" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10455904 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=.yDDNKvjKa" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=.yDDNKvjKa</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/24646830.2022.2" target="_blank" >10.14712/24646830.2022.2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Chinese Art Song, yishu gequ: Between Tradition and Modernity
Popis výsledku v původním jazyce
The Chinese art song, yishu gequ 藝術歌曲, is a typical genre of New Music (Xin yinyue 新音樂) of the May Fourth Movement. Such pieces were primarily composed by Chinese graduates of European and American universities who found inspiration in European Romantic art songs, especially nineteenth-century German lieder. The existing Western literature about this genre emphasizes the connections between the Chinese art songs of the twentieth century and European Romantic songs and does not consider any relationship with the domestic Chinese tradition. As this paper demonstrates, the Chinese art songs that emerged during the May Fourth Movement were not created solely by following a Western model. Their uniqueness is the result of combining the search for "new culture" with the significant traces of domestic roots in the social role of music and the tradition of joining words and music in a single artistic whole.
Název v anglickém jazyce
The Chinese Art Song, yishu gequ: Between Tradition and Modernity
Popis výsledku anglicky
The Chinese art song, yishu gequ 藝術歌曲, is a typical genre of New Music (Xin yinyue 新音樂) of the May Fourth Movement. Such pieces were primarily composed by Chinese graduates of European and American universities who found inspiration in European Romantic art songs, especially nineteenth-century German lieder. The existing Western literature about this genre emphasizes the connections between the Chinese art songs of the twentieth century and European Romantic songs and does not consider any relationship with the domestic Chinese tradition. As this paper demonstrates, the Chinese art songs that emerged during the May Fourth Movement were not created solely by following a Western model. Their uniqueness is the result of combining the search for "new culture" with the significant traces of domestic roots in the social role of music and the tradition of joining words and music in a single artistic whole.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
AUC Historia Universitatis Carolinae Pragensis [online]
ISSN
2336-5730
e-ISSN
2336-5730
Svazek periodika
2021
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
29-46
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—