Rukopisy Vyšehrad 376 a Praha, NK, 59 R 5116 - prameny české hudební tradice druhé poloviny 15. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10488304" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10488304 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://uhv.ff.cuni.cz/cs/2022/05/19/workshop-vysehrad-376-a-nk-59-r-5116-workshop/" target="_blank" >https://uhv.ff.cuni.cz/cs/2022/05/19/workshop-vysehrad-376-a-nk-59-r-5116-workshop/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rukopisy Vyšehrad 376 a Praha, NK, 59 R 5116 - prameny české hudební tradice druhé poloviny 15. století
Popis výsledku v původním jazyce
V průběhu "dlouhého 15. století", tedy přibližně mezi lety 1380 a 1530, lze zaznamenat několik podstatných zářezů, kolem nichž jsou seskupeny písňové a liturgické notované rukopisy. Prvního takového seskupení si můžeme všimnout kolem roku 1420. Lze ho neproblematicky vysvětlit vynucenou mobilitou způsobenou eskalací husitského hnutí. Druhým obdobím zvýšeného opisování písňového repertoáru jsou 50. a 60. léta 15. století. Více písňových zápisů je také soustředěno ještě okolo roku 1500. Důležitým pramenem druhého zmíněného období je Vyšehradský rukopis - Praha, Národní archiv, fond Vyšehradská kapitula, inv. č. 814, kniha 376, kult. památka č. 45 (olim V Cc 4). Až dosud nebyl přesně datován a jeho provenience byla stanovena pouze obecně. Stále není jasné, zda se jedná o pramen z katolického nebo utrakvistického prostředí. Napovědět by mohla kodikologická analýza, repertoár sekvencí a bližší pohled na textové varianty v písňových zápisech.Utrakvistický graduál 59 R 5116, který se nachází ve fondech Národní knihovny od roku 1985, je nepřesně označován jako "Speciálník pražský". Jeho provenience nebyla dosud objasněna, z hlediska dochovaného repertoáru velmi dobře zapadá do skupiny rukopisných pramenů z počátku 16. století jakými jsou Franusův graduál (dříve kancionál) nebo Graduál Martina Bakaláře z Vyskytné. Na rozdíl od nich obsahuje rukopis 59 R 5116 výrazně větší množství vícehlasých skladeb notovaných bílou menzurální notací, které v době kolem roku 1500 představují v českém prostředí "moderní" hudební tvorbu mezinárodního stylu. Tento repertoárový celek odkazuje na napojení tvůrců a uživatelů pramene na dosud neznámé hudební centrum s nadprůměrnou úrovní interpretů a lokálních skladatelů.U těchto dvou pramenů a jejich nejbližších příbuzných nás zajímá otázka konfesijní a institucionální příslušnosti. Dále tyto prameny vybízejí k zamyšlení ohledně toho, jaký typ písařských osobností stojí za sběratelstvím hudby ve druhé polovině 15. století a kolem roku 1500 a zda je možné zpřesnit ponětí o tom, jakým způsobem byla liturgická hudba rozdělena mezi různé skupiny zpěváků v liturgickém prostředí utrakvistických Čech.
Název v anglickém jazyce
Manuscripts Vyšehrad 376 and Prague 59 R 5116 - sources of the Czech musical tradition of the second half of the 15th century
Popis výsledku anglicky
In the course of the "long 15th century", i.e. between approximately 1380 and 1530, several significant moments can be recorded around which songs and liturgical manuscripts with music notation are grouped. The first such grouping can be noticed around 1420, unproblematically explained by the forced mobility caused by the escalation of the Hussite movement. The second period of increased copying of the song repertoire is the 1450s and 1460s. More copying of songs is also concentrated around 1500. An important source of the second mentioned period is the Vyšehrad Manuscript - Prague, National Archive, Vyšehrad Chapter Fund, inv. no. 814, book 376, cultural monument no. 45 (olim V Cc 4). Until now it has not been precisely dated and its provenance has been established only in general terms. It is still unclear whether it is a source from a Catholic or a Utraquist milieu. A codicological analysis, its repertoire of sequences and a closer look at the textual variants in the cantiones could provide clues.The Utraquist gradual 59 R 5116, which has been in the collections of the National Library since 1985, is inaccurately referred to as the "Speciálník of Prague". Its provenance has not yet been clarified, but in terms of the surviving repertoire it fits very well into the group of manuscript sources from the early 16th century such as the Franus Gradual (formerly Cantional) or the Gradual of Martin Bakalář of Vyskytná. In contrast to these, manuscript 59 R 5116 contains a significantly larger number of polyphonic compositions notated in white mensural notation, which in the period around 1500 represent a 'modern' musical production of international style in the Czech environment. This repertoire refers to the connection of the creators and users of the source to a hitherto unknown musical centre with an above-average level of performers and local composers.For these two sources and their closest relatives, we are interested in the question of confessional and institutional affiliation. Furthermore, these sources invite reflection on the type of scribal personalities behind the collection of music in the second half of the fifteenth century and around 1500, and whether it is possible to refine our understanding of how liturgical music was distributed among different groups of singers in the liturgical milieu of Utraquist Bohemia.
Klasifikace
Druh
W - Uspořádání workshopu
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GX19-28306X" target="_blank" >GX19-28306X: Staré mýty, nová fakta: české země v centru hudebního dění 15. století</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Praha
Stát konání akce
CZ - Česká republika
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
20
Počet zahraničních účastníků
1
Typ akce podle státní přísl. účastníků
CST - Celostátní akce