K akvizičním strategiím v učebnicích češtiny pro cizince
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10459191" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10459191 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=vCrvoaSHc8" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=vCrvoaSHc8</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.30530/JSL.2023.28.1.83" target="_blank" >10.30530/JSL.2023.28.1.83</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K akvizičním strategiím v učebnicích češtiny pro cizince
Popis výsledku v původním jazyce
Kvalita učebního materiálu hraje významnou roli v procesu akvizice cizího jazyka. Může daný proces usnadňovat, upevňovat i urychlovat. Mezi základní problémy zpracování mluvnice češtiny v učebnicích patří formalismus, tedy výrazná pozornost zaměřená na mluvnickou formu, nikoliv i na její význam a funkci v komunikaci. K dalším nedostatkům patří nevyvážená pozornost věnovaná morfologii (ta dominuje) a syntaxi (ta zaostává). Zaznamenáváme rovněž převahu dedukce, preskripce a sémaziologie. Pokládáme za důležité posílit poučení o řečové dimenzi i zastoupení onomaziologického přístupu.
Název v anglickém jazyce
On acquisition strategies in Czech textbooks for foreigners
Popis výsledku anglicky
The quality of teaching materials has a significant role in the process of acquisition a foreign language. It can serve to facilitate, strengthen, and accelerate the process. The basic problems in the presentation of Czech grammar include formalism, i.e., a strong focus on grammatical forms, but not on their meanings and functions in communication. We also consider the unbalanced attention to morphology (which predominates) and syntax (which lags behind) to be unsatisfactory. The dominance of deduction, prescription and semasiology are notable in the textbooks. We consider improving the instruction about the speech dimension and increasing focus on onomasiology as crucial.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Seulra'beu eo yeon'gu
ISSN
1226-2323
e-ISSN
—
Svazek periodika
28
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
KR - Korejská republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
83-93
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—