Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Orientation Toward Intrinsic Motivation Mediates the Relationship Between Metacognition and Creativity

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10465153" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10465153 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11240/23:10465153

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=FJ_pICMENL" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=FJ_pICMENL</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1002/jocb.558" target="_blank" >10.1002/jocb.558</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Orientation Toward Intrinsic Motivation Mediates the Relationship Between Metacognition and Creativity

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Metacognition and motivation are considered key facets of self-regulation in various contexts. Recent studies identified a link between metacognition and creative performance, with metacognitively aware students performing more creatively and exhibiting higher levels of intrinsic and identified extrinsic motivation. The present study aims to examine the relationship between metacognition, orientation toward intrinsic or extrinsic motivation, and creative performance. One hundred nineteen university students completed the Metacognitive Awareness Inventory (MAI) and Scale of Intrinsic versus Extrinsic Orientation in the Classroom and performed four verbal creativity tasks (product improvement task, consequences task, and two unusual uses tasks). The partial correlation network showed that all the creativity tasks were uniquely related to at least one facet of metacognition, and that the most complex task (product improvement task) was linked to both metacognitive knowledge and regulation. Furthermore, the structural equation model indicated that orientation toward intrinsic motivation mediated the relationship between metacognition and creative performance, explaining 16% of the variance in creative performance.

  • Název v anglickém jazyce

    Orientation Toward Intrinsic Motivation Mediates the Relationship Between Metacognition and Creativity

  • Popis výsledku anglicky

    Metacognition and motivation are considered key facets of self-regulation in various contexts. Recent studies identified a link between metacognition and creative performance, with metacognitively aware students performing more creatively and exhibiting higher levels of intrinsic and identified extrinsic motivation. The present study aims to examine the relationship between metacognition, orientation toward intrinsic or extrinsic motivation, and creative performance. One hundred nineteen university students completed the Metacognitive Awareness Inventory (MAI) and Scale of Intrinsic versus Extrinsic Orientation in the Classroom and performed four verbal creativity tasks (product improvement task, consequences task, and two unusual uses tasks). The partial correlation network showed that all the creativity tasks were uniquely related to at least one facet of metacognition, and that the most complex task (product improvement task) was linked to both metacognitive knowledge and regulation. Furthermore, the structural equation model indicated that orientation toward intrinsic motivation mediated the relationship between metacognition and creative performance, explaining 16% of the variance in creative performance.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Creative Behavior

  • ISSN

    0022-0175

  • e-ISSN

    2162-6057

  • Svazek periodika

    57

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    6-16

  • Kód UT WoS článku

    000832581000001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85135108457