Španělská modální slovesa z perspektivy R. W. Langackera: otázka konceptualizátora
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10466896" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10466896 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=IJV4EOCUS0" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=IJV4EOCUS0</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23366591.2023.1.5" target="_blank" >10.14712/23366591.2023.1.5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Španělská modální slovesa z perspektivy R. W. Langackera: otázka konceptualizátora
Popis výsledku v původním jazyce
Tento článek představuje problematiku modálních sloves ve španělštině z pohledu Langackerovy teorie kognitivní gramatiky. Langacker definuje modální slovesa jako tzv. grounding elements (zakotvující elementy), které mohou vyjadřovat implicitní významy a zvyšují tak míru subjektivity výpovědi. Na rozdíl od anglických modálních sloves, která jsou zcela neukotvená a plně gramatikalizovaná, španělská modální slovesa mají slovesnou flexi. Cílem tohoto článku je porovnat konstrukce s modálním slovesem a bez modálního slovesa a poukázat na rozdíly mezi pozicemi konceptualizátorů (mluvčí a adresát). Pro tyto účely je v rámci článku navrženo několik grafických znázornění. Navržená schémata ukazují, že pozice konceptualizátorů hraje klíčovou roli v chápání každé konceptuální struktury. Z analýzy vyplývá, že konstrukce s modálním slovesem má subjektivněji zakotvenou interakci mezi oběma konceptualizátory a že mluvčí je vždy zcela implicitní součástí výpovědi.
Název v anglickém jazyce
Modal Verbs in Spanish from Langackerian Perspective: The Conceptualizers
Popis výsledku anglicky
This article presents the problem of modal verbs in Spanish from the perspective of Langacker's cognitive grammar. Langacker defines modal verbs as grounding elements that can express implicit meanings and thus increase the degree of subjectivity of the utterance. Unlike English modal verbs, which are completely unanchored and fully grammaticalized, Spanish modal verbs exhibit verb inflection. The aim of this article is to compare the construals with and without a modal verb and to point out the differences between the positions of conceptualizers (speaker and addressee). For these purposes several graphical representations are proposed throughout the article. As the proposed schemes show, the position of conceptualizers plays a key role in the conception of any construal. It is concluded that a construal with a modal verb has a more subjectively anchored interaction between the two conceptualizers and that the speaker is always a completely implicit part of the utterance.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Časopis pro moderní filologii
ISSN
0008-7386
e-ISSN
2336-6591
Svazek periodika
105
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
74-86
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85165559107