Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Epistemic modality and grounding: constructions expressing positive epistemic judgement in Spanish and Italian from the perspective of cognitive grammar (with particular reference to the verbs credere and creer)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10472158" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10472158 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=_ysLy95b2R" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=_ysLy95b2R</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1515/probus-2023-0005" target="_blank" >10.1515/probus-2023-0005</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Epistemic modality and grounding: constructions expressing positive epistemic judgement in Spanish and Italian from the perspective of cognitive grammar (with particular reference to the verbs credere and creer)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper examines the means of expressing positive epistemic judgement in Spanish and Italian: modals in their epistemic interpretation, epistemic adverb + indicative/subjunctive, with particular attention to the verbs creer/credere and their possible combination with the subjunctive. The constructions are analysed through the prism of cognitive grammar, specifically Langacker&apos;s theory of grounding. It is argued that the different types of epistemic judgement are analogous to nominal grounding elements (demonstrative pronouns, the definite article and relative quantifiers). The subjunctive after epistemic adverbs and verbs (such as tal vez or credere) is seen as the verbal counterpart of the relative quantifier some. Analyses suggest that this analogy helps to define the semantic difference between similar structures with the indicative and to resolve questions concerning the function of the subjunctive in epistemic contexts, such as the degree of uncertainty or the speaker&apos;s attitude towards the propositional content.

  • Název v anglickém jazyce

    Epistemic modality and grounding: constructions expressing positive epistemic judgement in Spanish and Italian from the perspective of cognitive grammar (with particular reference to the verbs credere and creer)

  • Popis výsledku anglicky

    This paper examines the means of expressing positive epistemic judgement in Spanish and Italian: modals in their epistemic interpretation, epistemic adverb + indicative/subjunctive, with particular attention to the verbs creer/credere and their possible combination with the subjunctive. The constructions are analysed through the prism of cognitive grammar, specifically Langacker&apos;s theory of grounding. It is argued that the different types of epistemic judgement are analogous to nominal grounding elements (demonstrative pronouns, the definite article and relative quantifiers). The subjunctive after epistemic adverbs and verbs (such as tal vez or credere) is seen as the verbal counterpart of the relative quantifier some. Analyses suggest that this analogy helps to define the semantic difference between similar structures with the indicative and to resolve questions concerning the function of the subjunctive in epistemic contexts, such as the degree of uncertainty or the speaker&apos;s attitude towards the propositional content.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Probus

  • ISSN

    0921-4771

  • e-ISSN

    1613-4079

  • Svazek periodika

    35

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    DE - Spolková republika Německo

  • Počet stran výsledku

    31

  • Strana od-do

    327-357

  • Kód UT WoS článku

    001077453900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85173975438