Dílčí šetření prestiže sociální práce mezi českou veřejností v roce 2021
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10472462" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10472462 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=gvkzPISh8J" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=gvkzPISh8J</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dílčí šetření prestiže sociální práce mezi českou veřejností v roce 2021
Popis výsledku v původním jazyce
CÍLE: Cílem stati je předložit odpověď na otázku, jaká byla prestiž profese sociální práce mezi českou veřejností v době třetí vlny pandemie Covid-19, a nastínit možnosti, jak lze prestiž profese sociální práce posilovat. Jde o prezentaci dílčích výsledků výzkumného šetření měření prestiže sociální práce mezi ostatními profesemi. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Na prestiž profese sociální práce a dalších povolání je pohlíženo z perspektivy sociálního konstruktivismu a optikou okamžité obliby zvolených profesí v daném čase zejména v rámci daných společensko-politických či ekonomických podmínek. METODY: Pro zodpovězení otázky byly použity kvantitativní výzkumné metody - proběhlo měření prestiže sociální práce v české společnosti, jako součást dotazníkového šetření na obecné populaci 18+. VÝSLEDKY: Jsou prezentovány výsledky unikátního zobrazení profese sociální práce v žebříčku povolání. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Text nabízí pohled na sociální práci laickou veřejností a zjištění lze využít při hledání možností posilování pozitivního obrazu sociální práce ve společnosti.
Název v anglickém jazyce
A Partial Survey of the Prestige of the Social Work Profession in the Czech Republic in 2021
Popis výsledku anglicky
OBJECTIVES: Within the article, we attempted to find an answer to the question of the level of prestige for the social work profession felt by the Czech public during the third wave of the Covid Pandemic. We outlined the possibilities of how prestige for the social work profession could be strengthened. The focus is the partial results for the research survey we conducted, which sought to measure the prestige of the social work profession among other types of careers. THEORETICAL BASE: We applied a social constructivist lens to the perception of the level of prestige for the social work profession vis-a-vis other professions; we further compared the relative popularity of specific professions within specific time periods and subject to differential sociopolitical or socioeconomic conditions. METHODS: Our study is composed from a quantitative research analysis which examined the relative level of prestige for the social work profession in Czech society; the questionnaire survey was available for the general population aged eighteen and over. OUTCOMES: The profession of social work was represented through a unique pattern of presence in the occupational prestige rankings for many professions. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: This article may serve as a view of social work for a lesser informed public, and the findings can be used in the search for opportunities to strengthen the positive image of social work in society.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální práce / Sociálna práca
ISSN
1213-6204
e-ISSN
1805-885X
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
99-115
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85183127816