"Média" v antice a hledání pravdy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10473845" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10473845 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=g4pcxcPGL" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=g4pcxcPGL</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Média" v antice a hledání pravdy
Popis výsledku v původním jazyce
Mediální výchova na středních školách by podle RVP G měla kromě jiného nabízet "základní poznatky o roli médií ve společnosti a jejích dějinách". Je totiž velmi důležité, aby si žáci uvědomili, že obtíže spojené s hodnocením informací zprostředkovaných třetí stranou měli lidé i v minulých obdobích (třebaže v nesrovnatelně menší míře) a že i v minulosti bylo třeba alespoň elementární "mediální gramotnosti" (a k ní přidružené gramotnosti čtenářské), aby práce s informacemi byla náležitá a nedocházelo k manipulaci a škodlivé propagandě. Již ve starověkém Římě existovaly "noviny" (tzv. Acta - populi, diurna apod.), hlasatelé i "sociální média" (např. nápisy v Pompejích ad.). Zmínky o tom, že je třeba myslet "vlastní hlavou" a zprávy a informace kriticky zkoumat, potom zachycuje i celá řada antických řeckých a římských spisovatelů a myslitelů.
Název v anglickém jazyce
"Media" in Antiquity and the Search for Truth
Popis výsledku anglicky
According to the RVP G, media education in secondary schools should, among other things, offer "basic knowledge about the role of the media in society and its history". It is very important for pupils to realise that the difficulties associated with evaluating third-party information were also experienced by people in past eras (albeit to an incomparably lesser extent) and that at least elementary 'media literacy' (and the associated literacy of reading) was necessary in the past in order to work properly with information and avoid manipulation and harmful propaganda. Already in ancient Rome there were "newspapers" (so-called Acta - populi, diurna, etc.), newscasters and "social media" (e.g. the inscriptions in Pompeii, etc.). References to the need to think "with one's own head" and to examine news and information critically are then captured by a number of ancient Greek and Roman writers and thinkers.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Andragogika
ISSN
1211-6378
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
32-48
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—