Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Polarised Worlds: Female and Male Inner States in Children's Reading Anthologies

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10474536" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10474536 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oawflls8ph" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oawflls8ph</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.7203/JLE.7.26735" target="_blank" >10.7203/JLE.7.26735</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Polarised Worlds: Female and Male Inner States in Children's Reading Anthologies

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Experts on literature and pedagogy from a wide range of countries and traditions currently argue for including literary texts with diverse characters in the curriculum, in order to provide children with varied reading experiences and foster their outgroup empathy skills. In this article, our aim is twofold. Firstly, we contribute to the debate in question by examining how the inner states (emotions and cognition) of female and male characters are portrayed in a purposeful sample of 44 prose excerpts from Czech Year 3 reading anthologies. Secondly, we present an innovative procedure for analysing texts that allows for the exploration of a selection of literary texts as individual entities and at the same time their analysis as an aggregate whole. Our analyses show that female characters&apos; inner states tend to be underrepresented, especially regarding cognition. While we have not found significant differences in the overall quality of female characters&apos; inner states in comparison to their male counterparts, individual excerpts tend to strongly highlight the inner states of female or male characters, respectively, thus creating story worlds with a distinct female-vs-male orientation.

  • Název v anglickém jazyce

    Polarised Worlds: Female and Male Inner States in Children's Reading Anthologies

  • Popis výsledku anglicky

    Experts on literature and pedagogy from a wide range of countries and traditions currently argue for including literary texts with diverse characters in the curriculum, in order to provide children with varied reading experiences and foster their outgroup empathy skills. In this article, our aim is twofold. Firstly, we contribute to the debate in question by examining how the inner states (emotions and cognition) of female and male characters are portrayed in a purposeful sample of 44 prose excerpts from Czech Year 3 reading anthologies. Secondly, we present an innovative procedure for analysing texts that allows for the exploration of a selection of literary texts as individual entities and at the same time their analysis as an aggregate whole. Our analyses show that female characters&apos; inner states tend to be underrepresented, especially regarding cognition. While we have not found significant differences in the overall quality of female characters&apos; inner states in comparison to their male counterparts, individual excerpts tend to strongly highlight the inner states of female or male characters, respectively, thus creating story worlds with a distinct female-vs-male orientation.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Literary Education

  • ISSN

    2659-3149

  • e-ISSN

    2659-3149

  • Svazek periodika

    7

  • Číslo periodika v rámci svazku

    30 December 2023

  • Stát vydavatele periodika

    ES - Španělské království

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    6-28

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus