Zrození performance z ducha liturgie. Liturgická slavnost o Kristu Poutníkovi z Rouenu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10488284" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10488284 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fVTi0kENfs" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fVTi0kENfs</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zrození performance z ducha liturgie. Liturgická slavnost o Kristu Poutníkovi z Rouenu
Popis výsledku v původním jazyce
Kolem roku 1100 se v liturgii katedrály v normandském Rouenu objevují dvě nové formy teatralizované slavnosti spojené s Velikonocemi. Obě obsahují zásadní inovaci vzhledem k předchozí tradici: jedná se o první středověké dramatické útvary liturgického typu, v nichž vystupuje postava Ježíše, a to v teologicky i narativně klíčovém momentu těsně po Zmrtýchvstání - v tzv. "Visitatio sepulchri" III. typu se s ním setkává Máří Magdaléna ve scéně označované jako "Noli me tangere" (podle Jana, kap. 20), ve slavnosti označované jako "Peregrinus" nebo "Officium Peregrini (peregrinorum)" dva učedníci jdoucí do Emauz (podle Lukáše, kap. 24). Článek se věnuje zejména druhé z těchto slavností a vyslovuje hypotézu, že zavedení postavy Krista vedlo k větší regulaci vizuální stránky, včetně důrazu na kostýmy, divadelní výraz, jevištní akci atd. Součástí článku je český překlad nejstarší dochované verze rouenské slavnosti typu "Peregrinus" (podle rukopisu Rouen, Bibliothèque municipale 222, XIII. století, fol. 43b-45a).
Název v anglickém jazyce
The Birth of Performance out of the Spirit of Liturgy: Liturgical Celebration of Christ the Pilgrim in Rouen
Popis výsledku anglicky
First recorded around the year 1100, the liturgy of the cathedral in Rouen introduced two new forms of theatrical celebration related to Easter: Visitatio sepulchri of the third type (with the scene Noli me tangere) and the 'Emmaus Celebration', or 'Peregrinus', both very original in their time as the first medieval drama of the type to feature the character of Jesus; in two post-resurrection theophanic scenes depicting Christ's meetings with Mary Magdalene and two disciples going to Emmaus. The article voices the hypothesis that the introduction of the divine character resulted in greater regulation of the visual aspect, including emphasis on costumes, theatrical expression, stage action, etc. The article includes a Czech translation of the oldest extant version of the Rouen Peregrinus celebration (based on manuscript Rouen, Bibliothèque municipale, ms. 222, fol. 43b-45a).
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Divadelni Revue
ISSN
0862-5409
e-ISSN
3029-5939
Svazek periodika
34
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
47-60
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85194585369