Emoce ve výuce češtiny jako druhého jazyka: jazyková radost a jazyková úzkost
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10488861" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10488861 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=jC3rxBGyHE" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=jC3rxBGyHE</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Emoce ve výuce češtiny jako druhého jazyka: jazyková radost a jazyková úzkost
Popis výsledku v původním jazyce
Emoce výrazně ovlivňují proces učení. Zkoumání emočních reakcí na výuku cílového jazyka může vést ke zlepšení metodologie výuky, podpoře pozitivních postojů k učení se cílovému jazyku a zvýšení motivace. Studie zkoumá emocionální prožitky 123 anglicky mluvících studentů, kteří se během semestrálního programu na univerzitě v Praze učili češtinu jako druhý jazyk. Zaměřuje se zejména na úroveň jazykové úzkosti a jazykové radosti, kterou studenti v hodinách češtiny zažívali, a identifikuje učební činnosti, jež ovlivnily emoce studujících. Účastníci na konci semestru vyplnili online dotazníky. Výsledky ukazují obecně pozitivní vnímání výuky češtiny: vysoká úroveň jazykové radosti se pojila s pozitivním prostředím jazykové třídy, a to zejména s osobností vyučujících, a s interaktivními aktivitami, jako jsou hry, párová či skupinová práce a exkurze mimo jazykovou třídu. Zjištění zdůrazňují roli jazykové radosti v jazykové výuce a poukazují na důležitost povzbudivé atmosféry, vytvoření bezpečného výukového prostředí a zařazení aktivit, které vyvolávají pozitivní emoční odezvu.
Název v anglickém jazyce
Emotions in Learning Czech as a Second Language: Language Enjoyment and Language Anxiety
Popis výsledku anglicky
Emotions deeply influence the learning process. Exploring emotional reactions to learning the target language can lead to improved teaching methodology, foster positive attitudes toward learning the target language, and increase learners' motivation. This study examines the emotional responses of 123 English native speakers who were learning Czech as a second language during a semester-long program at a university in Prague. It focuses on the levels of foreign language anxiety (FLA) and foreign language enjoyment (FLE) that students experienced in Czech classes. Furthermore, it identifies the teaching methods and classroom activities that influenced these emotions. Participants completed online questionnaires at the end of the semester. The results showed a generally positive perception of Czech language teaching: high levels of language enjoyment were associated with a positive language classroom environment, especially with the teachers, and with interactive activities such as games, pair or group work, and excursions outside the language classroom. The findings highlight the role of FLE in the learning process and underscore the importance of a positive atmosphere in the classroom, a safe learning environment, and the inclusion of activities that elicit positive emotional responses.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EH22_008%2F0004595" target="_blank" >EH22_008/0004595: Za hranice bezpečnosti: role konfliktu v posilování odolnosti</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Nová Čeština doma & ve světě
ISSN
1805-367X
e-ISSN
1805-367X
Svazek periodika
2024
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
22-32
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—