Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Čeština pohledem jazykových influencerů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10489932" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10489932 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11230/24:10489932

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=VHxLdT64Zs" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=VHxLdT64Zs</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.58756/n4-51072402" target="_blank" >10.58756/n4-51072402</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Čeština pohledem jazykových influencerů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vznik a rozšíření sociálních médií umožnily velkému počtu uživatelů jazyka vstupovat do různých metajazykových interakcí, včetně těch, které dříve ovládali převážně jazykoví odborníci. Příkladem je to, co nazýváme jazykovými influencery, tj. uživateli, kteří píší příspěvky o češtině a jejím užívání. Tito uživatelé sice postrádají institucionální autoritu, ale jejich aktivita má podstatně větší dosah, a mohou tak interagovat s uživateli jazyka namísto tradičních jazykových autorit. Předkládáme první charakteristiku aktivit a témat takových profilů. Analyzovali jsme 312 příspěvků profilů Červená propiska (Instagram), Češtinářské špeky (Facebook) a Jazykovědma (Twitter/X) s ohledem na témata jejich příspěvků a zapojení uživatelů ve smyslu počtu komentářů a lajků. Zatímco Červená propiska se zabývá především pravopisnými pravidly a užíváním správných (tj. standardních českých) variant, zbylé dva profily kombinují tyto jazykově managementové příspěvky s edutainmentem v podobě zábavných faktů, typicky neprůhledných etymologií. Nejvíce lajkovaných příspěvků má právě takovou edutainmentovou formu, zatímco nejvíce komentované příspěvky pojednávají o jazykových problémech, s nimiž mají běžní uživatelé přímou zkušenost. Aktivity těchto profilů interpretujeme tak, že představují alternativu k oficiální kodifikační autoritě, přičemž implicitně šíří a posilují ideologii jazykového standardu.

  • Název v anglickém jazyce

    The Czech language through the eyes of language influencers

  • Popis výsledku anglicky

    The emergence and spread of social media made it possible for a large number of language users to enter into various metalinguistic interactions, including those previously controlled predominantly by language experts. An example of this is what we call language influencers, i.e. users who writeposts about the Czech language and its usage. While such users lack an institutional authority, their activity has a substantially large reach and they can thus interact with language users in lieu of traditional linguistic authorities. We present a first characterization of the activities and topics of suchprofiles. We analyzed 312 posts of the profiles Červená propiska (Instagram), Češtinářské špeky (Facebook), and Jazykovědma (Twitter/X) with regards to the topics of their posts and user engagement in terms of numbers of comments and likes. Whereas Červená propiska is concerned primarily with orthographic rules and the use of correct (i.e. standard Czech) variants, the other two profiles combine such language management posts with edutainment in the form of fun facts, typically opaque etymologies. The most liked posts have such edutainment form, while the most commented posts discuss language problems which regular users have direct experience with. We interpret the activities of these profiles as representing an alternative to the official language regulator, while implicitly spreading and strengthening the standard language ideology.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Naše řeč

  • ISSN

    0027-8203

  • e-ISSN

    2571-0893

  • Svazek periodika

    107

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4-5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    181-200

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus