Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Český furor orthographicus? Role Alexandra Sticha ve sporech o pravopis prizmatem (historické) sociolingvistiky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10493098" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10493098 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=pFkLaN0Wtr" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=pFkLaN0Wtr</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/24646830.2024.23" target="_blank" >10.14712/24646830.2024.23</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Český furor orthographicus? Role Alexandra Sticha ve sporech o pravopis prizmatem (historické) sociolingvistiky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem článku je představit přístup Alexandra Sticha k pravopisu, jak jej lze vyčíst z jeho odborných a publicistických článků a z argumentace, kterou používal on i jeho oponenti; následně tento popis poslouží jako základ pro krátkou úvahu o povaze pravopisu, jak ji chápou někteří badatelé v oblasti (historické) sociolingvistiky pravopisu, a o silných a slabých stránkách Stichova přístupu. Vzhledem k Stichovu zakotvení v tradici Pražské školy začínám stručným přehledem funkčně-strukturalistického přístupu k ortografii. Poté se věnuji jednotlivým relevantním článkům, které Stich publikoval nebo se na nich podílel. Protože většina z nich vznikla jako reakce na nějaký vnější podnět, obvykle článek nebo knihu, s nimiž nesouhlasil, dotýkám se i těchto textů a argumentace, kterou obsahují. Nejvíce prostoru je věnováno polemice, již vyvolala příprava a vydání Pravidel českého pravopisu z roku 1993. Ukazuji, jaká byla Stichova pozice, jaké argumenty nejčastěji používal a jak se jeho argumentace lišila od argumentace jeho oponentů. Následně shrnuji hlavní rysy Stichova chápání povahy a funkce pravopisu a to, zda se v průběhu let měnily, či nikoli. Nakonec stručně představuji sociokulturní a sociopolitické přístupy k ortografii, které se v rámci (historické) sociolingvistiky pravopisu rozvíjejí zhruba od 90. let minulého století.

  • Název v anglickém jazyce

    Czech furor orthographicus? The role of Alexandr Stich in the orthographic debates viewed through the lens of (historical) sociolinguistics

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the paper is to present Alexandr Stich&apos;s understanding of orthography, as it can be observed in his scholarly and journalistic articles and in the argumentation he and his opponents used; subsequently, this description serves as a basis for a short reflection on the nature of orthography, as viewed by some researchers in the (historical) sociolinguistics of spelling, and on the strengths and weaknesses of Stich&apos;s approach. Given Stich&apos;s grounding in the tradition of the Prague School, I begin with a brief overview of the functional-structuralist approach to orthography. Then, I discuss individual relevant articles Stich published or participated in. Since most of them were written in response to some external stimulus, usually an article or a book with which he disagreed, I also touch on these texts and the argumentation they contain. Most space is devoted to the controversy stirred up by the preparation and publication of the 1993 edition of the Rules of Czech Orthography. I show what Stich&apos;s position was, which arguments he most often used and how his argumentation differed from that of his opponents. Consequently, I summarize the main features of Stich&apos;s understanding of the nature and function of orthography and whether or not they changed over the years. Finally, I briefly introduce current sociocultural and sociopolitical approaches to orthography, developed within the (historical) sociolinguistics of spelling since roughly the 1990s. On their basis, I point out the limitations of Stich&apos;s (or functional-structuralist) conception of orthography and its blind spots, and I suggest that the sociolinguistic interpretation of what actually happened during the 1993 controversy appears more plausible.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Carolinae. Philologica

  • ISSN

    0567-8269

  • e-ISSN

    2464-6830

  • Svazek periodika

    2024

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    36

  • Strana od-do

    11-46

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus