Je možné změnit postavení romské menšiny v České republice pomocí vzdělávání? Zkušenosti z letní školy pro nadané mladé romské muzikanty
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F16%3A10327606" target="_blank" >RIV/00216208:11220/16:10327606 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Je možné změnit postavení romské menšiny v České republice pomocí vzdělávání? Zkušenosti z letní školy pro nadané mladé romské muzikanty
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se věnuje tématu diskriminace romské menšiny v českém vzdělávacím systému a opatření zaměřeným na zlepšení stávající situace. Přes kroky, které již byly realizovány Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, romské děti jsou stále nadměrně zastoupeny ve školách pro děti trpící lehkou duševní chorobou. Proto Ministerstvo školství plánuje zavést systém podpůrných opatření k podpoře všem dětem, které to potřebují. Aby se maximalizoval účinek podpůrných opatření, bude třeba shromažďovat údaje týkající se schopnosti každého žáka a jejich další vlastnosti a analyzovat, které podpůrné opatření je pro ně nejvhodnější. Autoři popisují příklady programů zaměřených na podporu romských dětí ve vzdělávání. Zvláštní pozornost je věnována zkušeností autorů získaných díky učení základů práva na letní škole pro mladé romské hudebníky. Autoři popsali svoji zkušenost a zformulovali principy, které věří, že je nezbytné dodržovat pro úspěšnou práci s romskými dětmi a mládeží.
Název v anglickém jazyce
Is it possible to change the situation of Roma minority in Czech Republic through education system? Summer school for young Roma musicians experience
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the discrimination of Roma minority in the Czech education system and measures designed to improve the current situation. Despite the steps already implemented by the Ministry of Education, Youth and Sport, Roma children are still overrepresented in schools for children suffering from light mental illness. Therefore Ministry of Education plans to introduce a system of support measures available to all children who need them. In order to maximize the effect of support measures, it will be necessary to collect data concerning abilities of each pupil and their other characteristics and analyze which support measure is the most suitable for them. The authors describe examples of the programs aimed at the support of Roma children in education, namely remedial education and support of education in families, scholarships, leisure time activities or pre-primary education. Particular attention is paid to the experience of authors gained by teaching basics of law at summer school for young Roma musicians. The authors described their work and formulated principles which they believe to be essential for a successful work with Roma children and the youth. The principles are following: long-term nature of support, positive experience, trust, use of activities which are attractive for children and overcoming of prejudices at both sides. Finally, the authors also emphasize that the programmes should be based on personal experience of participants. In conclusion, the authors argue that through education it is possible to improve the position of the Roma minority in the Czech Republic.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Carolinae. Iuridica
ISSN
0323-0619
e-ISSN
—
Svazek periodika
2016
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
199-214
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—