Základní analýza ústavních prostředků mimořádného vládnutí v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F20%3A10418348" target="_blank" >RIV/00216208:11220/20:10418348 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Základní analýza ústavních prostředků mimořádného vládnutí v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
Článek provádí základní analýzu ústavněprávních prostředků mimořádného vládnutí u nás; dominantní pozornost je věnována proměnám, k jakým v této oblasti v uplynulých dekádách došlo, zejména v souvislosti s přijetím a interpretací ústavního zákona o bezpečnosti ČR. Zakotvení mimořádných právních stavů tímto ústavním zákonem však vykazuje několik závažných nedostatků, jakými jsou např. nesnáze při výkladu důvodů pro vyhlášení nouzového stavu či faktická nemožnost vyhlášení stavu ohrožení státu. Závěr příspěvek věnuje poukázáním na možné cesty, kterými by mohly být v budoucnu řešeny události, které představují zásadní ohrožení pro bezpečnost státu, a to za situace, kdy nebude možné vyhlásit stav ohrožení státu (nebo válečný stav) a zároveň nedojde k ústavní novele. Ústavní teorie totiž zde nabízí některé jiné modely řešení; pro jejich rozmanitost se příspěvek omezuje na příklady některých právních modelů průběžné (interim) povahy (změna výkladu nouzového stavu, přijímání ad hoc právních předpisů za použití stavu legislativní nouze, doktrína inherentních pravomocí). Nejen tyto, nýbrž i ostatní modely řešení mimořádných situací ovšem mohou skýtat různá nebezpečí pro charakter českého ústavního režimu
Název v anglickém jazyce
Basic Analysis of Constitutional Instruments of Emergency Government in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The article provides a basic analysis of constitutional instruments of emergency government in the Czech Republic; dominant attention is paid to the changes that have occurred in this area in recent decades, especially in connection with the adoption and interpretation of the Constitutional Act on the Security of the Czech Republic. However, the establishing of several states of emergency by this constitutional act shows several serious shortcomings, such as difficulties in interpreting the reasons for declaring the State of Emergency or the factual impossibility of declaring the State of National Threat. Finally, the paper is devoted to pointing out the possible ways that could be used in the future events that pose a major threat to the security of the state, in a situation where it is not possible to declare the State of National Threat (or the State of War) and no constitutional change will be made. Constitutional theory offers some other solutions; for their diversity, the article is limited to examples of some legal models of interim nature (changing the interpretation of the State of Emergency, adopting ad hoc legislation using a State of Legislative Emergency, the doctrine of inherent powers). However, not only these but also other emergency response models may present different dangers for the character of the Czech constitutional regime.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Právo v měnícím se světě
ISBN
978-80-7380-828-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
83-93
Název nakladatele
Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk
Místo vydání
Plzeň
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
16. 12. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—