Dočasná opatření dle čl. 78 odst. 3 Smlouvy o fungování Evropské unie ve světle judikatury Soudního dvora EU
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F20%3A10423470" target="_blank" >RIV/00216208:11220/20:10423470 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=IVbLtoj8aS" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=IVbLtoj8aS</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dočasná opatření dle čl. 78 odst. 3 Smlouvy o fungování Evropské unie ve světle judikatury Soudního dvora EU
Popis výsledku v původním jazyce
Jednou z možností, jak reagovat na situaci náhlého hromadného přílivu žadatelů o mezinárodní ochranu, je přijetí dočasných opatření dle čl. 78 odst. 3 SFEU. Poprvé byl článek aplikován, když Rada EU v roce 2015 přijala rozhodnutí o relokaci žadatelů z Itálie a Řecka. Povinné relokace odmítají zejména státy Visegrádské skupiny, přičemž v nedávné době Soudní dvůr EU shledal, že Česká republika, Polsko a Maďarsko porušily právo EU, když se relokačními rozhodnutími neřídily. Článek se zabývá tím, jaké výhody poskytuje přístup založený na přijetí dočasných opatření a zda v případě uprchlické krize je anebo není dostačující. Čl. 78 odst. 3 SFEU poskytuje značné výhody, neboť umožňuje jednat rychle a dává EU široký prostor pro uvážení, přesto jeho existence nezbavuje EU povinnosti vybudovat společnou evropskou azylovou politiku na principu solidarity. Pro samotnou EU i členské státy se jeví jako výhodnější implementovat princip solidarity do SEAS a nemuset se spoléhat na ad hoc přístupy.
Název v anglickém jazyce
Provisional measures under Article 78(3) of the Treaty on the Functioning of the European Union in the light of the case-law of the Court of Justice of the European Union
Popis výsledku anglicky
One of the legal means to respond to the situation of a sudden mass influx of applicants for international protection in the territory of the European Union is the adoption of provisional measures pursuant to Article 78(3) of the TFEU. The article was first applied in response to the refugee crisis in 2015, when the Council of the EU adopted the decisions on the relocation of applicants for international protection. Mandatory relocations are mainly rejected by the Visegrad Group states, and the European Court of Justice has recently found that the Czech Republic, Poland and Hungary violated EU law by failing to comply with these relocation decisions. The article discusses the benefits of an approach based on temporary measures and whether it is or is not sufficient in the event of a refugee crisis. The author concludes that Article 78(3) of the TFEU has significant advantages as it allows the European Union to act quickly and gives it a wide margin of discretion in how to respond to an emergency situation. Nevertheless, its existence does not deprive the European Union of building a common European asylum policy based on the principle of solidarity expressed in Article 80 of the TFEU. It seems more advantageous for both the EU and the Member States to reach a compromise, to implement the principle of solidarity in the Common European Asylum System and to not rely on ad hoc approaches based on Article 78(3) of the TFEU.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Jurisprudence
ISSN
1802-3843
e-ISSN
—
Svazek periodika
2020
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
10-17
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—